תאונה אופנוע

263 הולכי רגל נפגעו בתאונות בעיר בשלוש השנים האחרונות

״אור ירוק״ מעדכנים: באשדוד נפגעו 263 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות – במקום ה-15 ברשימת הערים המסוכנות להולכי רגל בארץ

העיר שנפגעים בה הכי הרבה הולכי רגל בתאונות דרכים לכל אלף תושבים היא בת ים, יותר מכל עיר אחרת בארץ, כך עולה מבדיקה שערכה עמותת אור ירוק לרגל שבוע הבטיחות בדרכים. ניתוח נתוני היפגעות הולכי הרגל נעשה על פני שלוש השנים האחרונות (2018-2020) לכל אלף תושבים, בערים מעל 50 אלף תושבים.

באשדוד נפגעו 263 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות (2018-2020) – 1.16 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בהשוואה לכל אלף תושבים. אשדוד מדורגת במקום ה-15 במסוכנות להולכי רגל.

בבת ים נפגעו 314 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות – 2.43 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בהשוואה לכל אלף תושבים. תל אביב-יפו נמצאת במקום השני עם 1,074 הולכי רגל נפגעים בשלוש השנים האחרונות – 2.33 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים. עפולה במקום השלישי המפוקפק עם 102 הולכי רגל שנפגעו בשלוש השנים האחרונות – 1.88 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים. רמת גן במקום הרביעי עם 283 הולכי רגל נפגעים בשלוש השנים האחרונות – 1.73 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים וחדרה סוגרת את החמישייה הראשונה והלא מכובדת עם 166 הולכי רגל נפגעים בשלוש השנים האחרונות – 1.71 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים.

בירושלים, העיר המאוכלסת ביותר, נפגעו 1,039 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות (במקום השני אחרי תל אביב-יפו) אבל בהשוואה לכל אלף תושבים נמצאת בירת ישראל במקום ה-17 בהיפגעות הולכי רגל בתאונות דרכים עם 1.11 נפגעים לאלף תושבים.

בחינת הערים מהחברה הערבית מעלה כי ברהט (מקום 31) נפגעו 47 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות – 0.66 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים. באום אל פאחם (מקום 32) נפגעו 26 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות  – 0.46 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים. בנצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, נפגעו 22 הולכי רגל בתאונות דרכים בשלוש השנים האחרונות – 0.28 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים, הכי מעט מהערים הגדולות.

הערה: תל אביב-יפו מרכזת אליה בכל יום הרבה יוממים ולכן מספר הולכי הרגל בה גבוה בהשוואה לערים האחרות.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הולכי רגל הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד. אין להם שלדת הגנה או כריות אוויר שיגנו עליהם כמו בכלי הרכב. ולכן, האחריות לבטיחותם של הולכי הרגל מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובעיקר על ראשי הרשויות והערים, הם יודעים היטב איפה נפגעים הולכי הרגל ומהן נקודות התורפה שמסכנות אותם. באותם מקומות יש לתת עדיפות לבטיחותם של הולכי רגל על פני כלי הרכב באמצעות ריסון מהירות הנסיעה ומיתון התנועה. מדינת ישראל מסוכנת להולכי הרגל ואת המציאות הזאת חייבים לשנות על ידי שינוי סדרי העדיפויות לטובת בטיחות הולכי הרגל".

רשימת הערים המסוכנות להולכי הרגל

 שם  הרשותסה"כ  אוכלוסייה בסוף השנההולכי רגל נפגעים 2020-2018נפגעים לאלף תושבים
1בת ים      129,013              314             2.43
2תל אביב -יפו      460,613           1,074             2.33 
3עפולה        54,250              102              1.88 
4רמת גן      163,480              283              1.73 
5חדרה        97,335              166              1.71 
6חיפה      285,316              477              1.67 
7פתח תקווה      247,956              405              1.63 
8בני ברק      204,639              310              1.51 
9נתניה      221,353              328              1.48 
10חולון      196,282              288              1.47 
11כפר סבא      101,432              139              1.37 
12נהרייה        58,096                79              1.36 
13גבעתיים        60,644                71              1.17 
14אילת        52,299                61              1.17 
15אשדוד      225,939              263              1.16 
16לוד        77,223                86              1.11 
17ירושלים      936,425           1,039              1.11 
18רמלה        76,246                83              1.09 
19רחובות      143,904              149              1.04 
20קריית אתא        59,030                61              1.03 
21נס ציונה        50,351                49              0.97 
22ראשון לציון      254,384              243              0.96 
23אשקלון      144,073              137              0.95 
24הרצלייה        97,470                92              0.94 
25רעננה        75,421                64              0.85 
26הוד השרון        63,175                49              0.78 
27קריית גת        57,105                44              0.77 
28באר שבע      209,687              160              0.76 
29בית שמש      124,957                88              0.70 
30ראש העין        61,801                42              0.68 
31רהט        71,437                47              0.66 
32אום אל-פחם        56,109                26              0.46 
33מודיעין-מכבים-רעות*        93,277                35              0.38 
34נצרת        77,445                22              0.28 

·         מקור נתונים : למ"ס

·         ערים מעל 50 אלף תושבים

ישראל בראש המדינות המסוכנות להולכי רגל

דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות דרכים (ETSC) חושף כי ישראל נמצאת במקום הרביעי והגרוע בשיעור הולכי הרגל ההרוגים, מכלל הרוגי תאונות הדרכים. המחקר בדק את שיעור הולכי הרגל ההרוגים במהלך שלוש שנים (2016-2018) בכל מדינות אירופה וממנו עולה כי שיעורם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל, נאמד ב-32% בממוצע. 

ליטא (38%), רומניה (37%) ולטביה (35%) נמצאות במקומות הראשונים בחלקם של הולכי הרגל ההרוגים, בעוד הולנד (9%) נורבגיה ופינלנד (11% כל אחת) הן המדינות הבטוחות ביותר עבור הולכי הרגל.

כאשר בוחנים את ממוצע הולכי הרגל ההרוגים בקרב מדינות אירופה עולה כי 21% מכלל ההרוגים מתאונות דרכים הם הולכי רגל. כאשר משווים את הנתונים הממוצעים של מדינות אירופה, ניתן לראות עד כמה גדול הכישלון של מדינת ישראל כאשר חלקם של הולכי הרגל ההרוגים מתאונות דרכים בישראל גבוה בכ-50%  מהממוצע במדינות אירופה.

במועצה האירופית לבטיחות בדרכים בחנו גם את השינוי במספר הולכי הרגל ההרוגים בין השנים 2010-2018, וממנו עולה כי מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר הולכי הרגל ההרוגים מתאונות דרכים בשיעור ממוצע של 2.6% ואילו בישראל נרשמה ירידה ממוצעת של 1.6% בלבד בשיעור הולכי הרגל ההרוגים. אי לכך, מתוך 32 מדינות באירופה ניצבת ישראל במקום ה-23 והגרוע בשינוי מספר הולכי הרגל ההרוגים באותן שנים.

מקום אחרון בשינוי הפצועים קשה

השינוי בקרב הולכי הרגל הפצועים קשה מציב את ישראל במקום האחרון והגרוע מבין כל מדינות אירופה. בין השנים 2010-2018 הצליחו מדינות האיחוד להוריד את שיעור הולכי הרגל הפצועים קשה ב-0.9% בממוצע ואילו בישראל לא רק שלא נרשמה ירידה אלא להיפך, נרשמה עליה בשיעור של 3.1% בממוצע, נתון המציב את ישראל במקום האחרון והגרוע מבין מדינות אירופה.

מניתוח הנתונים עולה כי הבעיה המרכזית של ישראל נעוצה בעיקר בהיפגעותן של שתי אוכלוסיות מרכזיות  – ילדים (0-14) ואזרחים ותיקים (65+). שתי האוכלוסיות הללו נהרגות בשיעור כפול מהממוצע במדינות אירופה.

בהשוואה לממוצע הולכי הרגל ההרוגים במדינות אירופה לפי כלי רכב, בולטים בעיקר כלי הרכב הכבדים מעל 3.5 טון (42% יותר מהממוצע ומקום חמישי והגרוע) והאוטובוסים (כמעט פי שלושה מהממוצע ומקום שני והגרוע).

תמונת ארכיון: איחוד הצלה

אנחנו משתדלים לתת קרדיט בהתאם. אם במקרה שכחנו, תדעו שאנחנו פועלים בהתאם לחוק זכויות יוצרים, סעיף 27א. תוכלו לפנות אלינו במייל לקבלת קרדיט:
[email protected]

תגובות לכתבה

יש לשמור על לשון נקיה וללא גידופים נמוכים וקריאות שהן על סף העברייניות (דיבה, קריאה למעשים לא חוקיים אלימים וכו׳) סף ורף הרפש שמגיבים באתר אשדוד היום עברו את הרף הסביר ועתה לאחר פסק זמן אנחנו מודיעים בזאת, שרק תגובות הולמות וללא נאצות וקללות ירודות – יפורסמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *