מוטי מלכא תמונה צילום חן בוקר

בעקבות החשיפה ב"אשדוד היום": הצעה לסדר היום בעניין כפל התפקידים של מוטי מלכא

לפני מספר ימים, פורסמה ב"אשדוד היום" כתבה, החושפת את כפל התפקידים,לכאורה, של מר מוטי מלכא. מחד, מכהן מלכא כמנכ"ל המשכן (תפקיד ציבורי) ובתפקידו הנוסף, מכהן כיו"ר עמותה לפיוט ולשירה. יו"ר האופוזיציה, מר אלי לחמני, פנה במכתב לראש העיר ובו בקשה להעלות את הנושא לסדר היום במועצת העיר הקרובה. בנוסף, פנה לחמני לראש העיר עם שאילתא בנושא. ניתן להגיע לכתבה בלחיצת כפתור כאן.

פסטיבל "תור הזהב" סיים את פעילותו בשבוע שעבר (רביעי), עם הופעה מקסימה באמפי-פארק של אתניקס וחברים. כמה עלה לתושבי העיר אשדוד הפסטיבל? והאם ידעתם, שהוא נערך באמצעות עמותה בראשה עומד מוטי מלכא ולכאורה, לא בכובעו כמנהל המשכן?

מוטי מלכא מכהן כמנכ"ל המשכן לאומנויות בעיר עוד לפני הקמתו, אז הוגדר "מנכ"ל ההקמה" ומיד עם היווסדו של המשכן, נבחר מלכא לכהן כמנכ"ל המשכן בפועל, לאחר מכרז ציבורי שעבר. לצד פעילותו כמנכ"ל המשכן, מכהן מלכא גם כיו"ר העמותה לתרבות האנדלוסית והפיוט. מנכ"ל המשכן הוא, כמובן, מינוי ציבורי בגוף ציבורי.

ההתנהלות של מלכא, בשני התפקידים במקביל עלולה לעורר תהיות ומכאן גם שאלות, לאור העובדה, שתחומי העיסוק עלולים להתפרש כמקבילים או דומים מאוד. האם יש השפעה בין תפקיד אחד למשנהו? האם קיימת פגיעה כלשהי בציבור בעקבות החזקת שני התפקידים במקביל בידי אדם אחד?

כאשר המשכן לאומנויות הבמה, כגוף עירוני, עורך מופע כלשהו ומוכר כרטיסים לתושבי העיר והסביבה, הכסף "מתגלגל" שוב לידי הציבור וחוזר אליו בדמות השקעה נוספת במשכן, תוספת של בעלי תפקיד עירוניים ובכך שיפור השירות וכן הלאה. כאשר עמותה כלשהי, כדוגמת האנדלוסית, בראשה מלכא עומד, מוכרת כרטיסים למופע כלשהו, לצד התמיכה הכספית שהיא מקבלת מעיריית אשדוד ומגורמים ממשלתיים, הכסף שב לניהול של העמותה.

יש אשר מפרשים מצב זה, כמעין "תשלום כפול" של תושבי העיר על הופעות: מחד, מועבר כסף ציבורי מעיריית אשדוד לעמותה. הכסף, המתקבל ממכירת הכרטיסים נותר בידי מנהלי העמותה; מאידך, ככל הידוע לנו מבדיקה שנערכה, תושבי אשדוד לא מקבלים הנחה כלשהי על רכישת כרטיסים להופעות בשל היותם תושבי אשדוד. באופן הזה, נוצר מצב, לפיו תושבי העיר משלמים על ההופעות גם מכספי הארנונה שלהם וגם לא מקבלים הנחה בשל היותם תושבי העיר. תרבות לכל דורש על חשבון עיריית אשדוד ומשלמי המיסים?

להלן העמותה לתרבות אנדלוסית ופיוט, כפי שהיא מוצגת באתר בפיקוח משרד המשפטים. כאשר בראשה, כאמור, עומד מוטי מלכא, בנוסף להיותו מנכ"ל המשכן:

תקציב שהועבר השנה (2019) ואושר במועצת העיר על ידי כל חברי הקואליציה לטובת העמותה לתרבות אנדלוסית:

תקציב לשנת 2019 שאושר במועצת העיר בעבור העמותה לתרבות אנדלוסית והפיוט בראשות מוטי מלכא

לאחר הבחירות האחרונות ועם כניסתם של חברי מועצה צעירים ונמרצים הציפייה הייתה, לכל הפחות, כי יישאלו שאלות נוקבות בנוגע להקצאת כספי הציבור. בעניין הקצאת התקציבים בנושא זה, הנושא, כאמור, עבר על ידי כל חברי הקואליציה.

עובדי פסטיבל "תור הזהב" בחלקם, נושאים משרות ציבוריות נוספות, ומקבלים משכורת מעיריית אשדוד ו/או מחברות העירוניות ולכן נשאלת השאלה: האם על פעילותם בעמותה הם מקבלים שכר נוסף? האם פעילותם משולמת מכספי הציבור או מכספי העמותה? האם הם מתנדבים? ויותר חשוב מהשכר, האם עיסוקם בפעילות הקשורה לעמותה פוגם, באופן כלשהו, בעיסוקם הציבורי, אודותיו הם מקבלים משכורת מכספי משלמי המיסים?

עובדי פסטיבל "תור הזהב" לשנת 2019 – בחלקם, נושאי משרה ציבורית

משרדי העמותה האנדלוסית, באופן רשמי, מוצגים בכתובת זהה למתנ"ס "תקוותינו" ולכן עולה השאלה, האם כל העמותות זכאיות לקבל משרדים בתוך מתנ"סים עירוניים? האם העובדה, שמשרדי העמותה ממוקמים במתנ"ס עירוני, מניבה למתנ"ס כסף בעבור השכרת המשרדים? נציין, כי מנהל המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל הוא מקסים ממן,כפי המשתקף בתכניה המצורפת לעיל, שהוא, בתפקידו הרשמי גם מנהל מתנ"ס תקוותינו, ומקבל משכורת מהחברה העירונית למתנ"סים.

מהדו"ח הכספי האחרון שנמצא באתר "גיידסטאר", נכון לשנת 2017, והוגש ביוני 2018 על ידי רואה חשבון איפרגן שמעון, עולה, כי משנת 2016 לשנת 2017 קפצה עלות הפעילות של פסטיבל תור הזהב ב- 570,940 ש"ח.

בבאור המתבקש לנושא פסטיבל "תור הזהב", עולה, כי הוצאות ההפקה משנת 2016 לשנת 2017 עלו ב: 293,785 ש"ח. גם הוצאות הפרסום והשיווק עלו ביותר מ- 100,000 ש"ח בשנה אחת בלבד. נתון חשוב נוסף הינו חלוקת פרסים, כאשר בשנת 2016 לא היה כלל תקציב לחלוקת פרסים ואילו בשנת 2017 אנחנו רואים שיש תקציב של 225,000 ש"ח לטובת חלוקת פרסים. למי הפרסים מחולקים? מאיזו סיבה?


בשאילתא, שאל לחמני האם מר מוטי מלכא מקבל שכר על היותו יו"ר העמותה לפיוט ולשירה? בדו"חות הכספיים המוצגים לציבור, רשומים חמישה בעלי תפקיד בשכר אך לא ניתן לראות את שמם, אלא רק את הסכום בו הם משתכרים.

מוטי מלכא – מנכ"ל המשכן ויו"ר המרכז לפיוט ושירה. צילום: חן בוקר

חמשת מקבלי השכר לשנת 2016 במרכז לפיוט ושירה:

חמשת מקבלי השכר לשנת 2017 במרכז לפיוט ושירה (השנה האחרונה שנתוניה פורסמו):

להלן השאילתא שהעלה ד"ר לחמני במלואה:

בנוסף לשאילתא, העלה ד"ר לחמני, כאמור, הצעה לסדר היום למועצה הקרובה, בה יועלה לדיון נושא כפל התפקידים, לכאורה, של מלכא. בהצעתו לסדר, מעלה ד"ר לחמני תהיות ושאלות הנוגעות, לכאורה, לבעייתיות בכל הקשור למנהל תקין.

להלן הצעתו לסדר היום של ד"ר אלי לחמני:

כתבות נוספות, שאולי תמצא בהן עניין:

פסטיבל "תור הזהב" של מוטי מלכא| התחקיר המלא

שערוריה:בתוך שנה זינק ל-2.5 מיליון ₪ התקציב העירוני לעמותת המרכז לפיוט בראשות מוטי מלכא

משחק הכובעים של מוטי מלכא| תחקיר

עיריית אשדוד ומר מוטי מלכא בחרו שלא להעביר את תגובתם בנושא.

תגובות לכתבה

יש לשמור על לשון נקיה וללא גידופים נמוכים וקריאות שהן על סף העברייניות (דיבה, קריאה למעשים לא חוקיים אלימים וכו׳) סף ורף הרפש שמגיבים באתר אשדוד היום עברו את הרף הסביר ועתה לאחר פסק זמן אנחנו מודיעים בזאת, שרק תגובות הולמות וללא נאצות וקללות ירודות – יפורסמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *