דף הבית > דעות ובלוגים > 7 ההרגלים של אנשים ”רזים“ (ואפקטיביים במיוחד)|מיטל גבאי

7 ההרגלים של אנשים ”רזים“ (ואפקטיביים במיוחד)|מיטל גבאי

MEITAL GABAY FITNESS TRAINER – מאמנת כושר ותזונה·THURSDAY, APRIL 12, 2018

מהו הסוד לאכילה בריאה ולשמירה על משקל תקין לאורך זמן? הכל מתחיל מהיחס למושג ”אוכל“ ו“אכילה“. רוצים להבין איך זה קורה? נסו לאמץ לעצמכם את ההרגלים הבאים, עד שזה יבוא גם לכם באופן טבעי:

  • אנשים רזים מטבעם נוטים לאכול באופן עקבי ומסודר. התזונה שלהם מאוזנת היטב ומגוונת, אבל בדר“כ ישנו דפוס שחוזר על עצמו. אפשר להגיד לפעמים אפילו בשגרה די משעממת. הסיבה היא שלעתים כשמשלבים הרבה מאד מרקמים וטעמים זה עשוי לעודד ”לאכול יותר“ או ”לאכול עם העיניים“, גם הרבה אחרי שהגוף שבע וקיבל את מה שצריך. ההמלצה היא ליצור לעצמכם דפוס ארוחות די קבוע, ולהימנע מלהיחשף ל“פיתויים“. למשל: לפתוח את ארוחת הבוקר עם שייק; סלט וגבינה לביניים; מנת חלבון עם תוספת ירקות לצהריים; חטיף חלבון או יוגורט לביניים שני; וארוחת ערב קלה או שייק. אפשר לגוון את סוג החלבון או הירקות בכל יום, ולהחליף בין הארוחות במידת הצורך ובהתאם לנסיבות המשתנות, אבל הדפוס והמבנה הוא פחות או יותר קבוע וזהה.
  • אנשים השומרים לאורך זמן על משקל תקין אוכלים מתוך מודעות ושליטה, ובדר“כ באופן מתוכנן. מכירים את אלה ”ששוכחים לאכול“? ידוע שדווקא כשמדלגים על ארוחות – זה עלול לגרום להשמנת יתר, מאחר והגוף נכנס למצב הישרדותי ואוגר מזון במקום לפרק. כמו“כ זה גורם לגוף להיכנס לסטרס ”ולחפש“ מה לאכול באופן בלתי נשלט. ההמלצה היא – לתכנן!! אמנם ההתעסקות באוכל ומה לאכול עשויה להיראות מתישה בהתחלה, אבל לאחר זמן מה זה הופך להרגל טבעי ודווקא אלו שחושבים כל היום על מה לאכול ומתכננים את הארוחה הבאה – הם אלו שלאורך זמן יצליחו לשמור על משקל תקין ובריא ולהרגיש טוב.
  • אנשים רזים אינם מפחדים מתחושת רעב. אנשים רבים הסובלים מעודף משקל מתייחסים לרעב כאל מקרה חירום שיש לטפל בו מיד ולעיתים אף למנוע אותו מראש ולכן אוכלים ”כדי לא להיות רעבים יותר מאוחר“. חשוב להבין שרעב הוא פשוט סימן נורמלי לכך שהגוף זקוק לדלק, וזה גם סימן שהגוף עובד. כמו“כ, יש לזכור שהרבה פעמים הגוף מבלבל תחושות של עייפות, צמא ואפילו סרטס – עם רעב (כי הכל יושב על אותה נקודה במערכת העצבים). ההמלצה היאלאכול בזמנים ובמרווחים קבועים; לא להילחץ מכל גרגור קטן בבטן; לבדוק עם עצמכם האם זה באמת רעב (אם סיימתם לאכול לפני שעה) או אולי משהו אחר, ולדאוג לשתות הרבה נוזלים כדי לספק תחושת צמא המתבלבלת עם רעב.
  • אנשים רזים יודעים או לומדים להפסיק לאכול כאשר הם שבעים ולא ”מפוצצים“. חשוב לזכור שבדר“כ תחושת שובע מגיעה רק כ 20 דקות אחרי שסיימנו לאכול. הרבה אנשים הסובלים מעודף משקל נוטים להמשיך לאכול עד שהם מרגישים מלאים ומפוצצים לגמרי. לעיתים קשה מאד להבחין מתי זה עובר את הקו מ“שבע“ ל“מפוצץ“. ההמלצה היא -נסו לשים לב לתחושה שלכם במהלך הארוחה. אם אתם מסיימים בדרכ לאכול בתחושה של 9-10, נסו לעצור ב 6-7. השתדלו לאכול לאט יותר, כדי לאפשר לתחושת השובע להגיע אפילו תוך כדי האכילה ולא רק לאחריה. שלבו נוזלים תוך כדי הארוחה (לא, זה לא אסור, זו קלישאה), גם כדי להאט את קצב האכילה וגם כדי לשבוע/להתמלא יותר תוך כדי.
  • אנשים רזים מטבעם אינם משתמשים במזון כ“נחמה“ רגשית. זה לא אומר שהם לא מתפנקים מידי פעם ”במשהו טעים“, אבל הם לא פונים מלכתחילה לאוכל כדי למצוא נחמה או כשהם מדוכאים או כועסים. אם אתם מרגישים שאתם ”מחפשים“ מה לאכול – סיכוי סביר שזה לא נובע מרעב אלא מחוסר שקט או בעיה אחרת. ההמלצה היא – נסו להפריד את הרגש מהאכילה. ברגע שאתם תופסים את עצמכם בסיטואציה כזו, עצרו שניה, ספרו עד 5 או עד 10, דברו עם עצמכם, נסו להבין מה הבעיה ולמצוא דרכים אחרות להתמודד איתה. אפשר להתקשר לחבר או למאמן כדי לשחרר קיטור ולקבל זריקת מוטיבציה, להתעסק במשהו אחר או לצאת לסיבוב עם הכלב כדי ”להעביר“ את החשק.
  • אנשים רזים מטבעם דואגים לישון לפחות 7-8 שעות בלילה. זה לא מתחיל ומסתיים רק במה שאוכלים אלא זה מכלול של כל אורח החיים שלכם. ידוע שמחסור בשינה עלול לגרום לעלייה במשקל, משום שככל שאנחנו ערים אנחנו צורכים יותר אוכל, וגם משום שעייפות עלולה פעמים רבות לגרום לנו ”לחפש“ מה לאכול כדי להישאר ערים. זאת ועוד, מחסור בשינה עלול לגרום לגוף לשחרר יותר הורמון בשם גרלין המגביר את התיאבון. ההמלצה היא – לישון! השתדלו ללכת לישון מוקדם יותר, הימנעו מלהימרח מול הטלוויזיה במקום פשוט להיכנס למיטה והשלימו שעות שינה בסופ“ש.
  • אנשים רזים עוסקים בפעילות גופנית סדירה. זה נכון שספורט הוא רק 20% מהעניין בכל הנוגע לשמירה על המשקל. ועדיין – מי שעוסק בפעילות גופנית קבועה וסדירה שורף מן הסתם יותר אנרגיה, ובסופו של דבר השמנה או הרזיה היא פונקציה של הכנסה קלורית לעומת הוצאה קלורית. גם המודעות למה שאוכלים היא גבוהה יותר ופחות יבוא לכם ”לקלקל“ את כל מה ששרפתם עכשיו באימון בזיעת אפכם. ההמלצה היא – מצאו לכם סוג של פעילות גופנית שאתם יכולים להתמיד בה לפחות פעמיים-שלוש בשבוע והכניסו את זה ללוז כמו פגישה או משהו שלא ניתן לוותר עליו. כמו שאומרים : עם האוכל בא התיאבון, ועם העיסוק בספורט באה המוטיבציה גם לאכול נכון 🙂

לסיכום! אמצו לכם הרגלים בריאים, חזרו עליהם שוב ושוב עד שהם מוטמעים והופכים לטבעיים ובלתי ניתנים לוויתור, ממש כמו שלא עולה על דעתכם לדלג על צחצוח שיניים בבוקר או על מקלחת אחרי אימון, ובדקו את עצמכם בכל התחומים כדי לאמץ לעצמכם אורח חיים בריא לכל החיים בתור משהו יציב וקבוע, BUILD-IN!

צילום: אריאל שפיצר

מוזמנים לפנות לשאלות נוספות, לסמן לייק לדף למעקב אחרי טיפים נוספים ולשתף חברים 🙂

סאן ספארק מרכז הידע

בדוק גם...

דרעי צייץ: ״ש״ס תתמוך ביחיאל לסרי לראשות העיר אשדוד״

ציוץ מעניין למדי של שר הפנים מר אריה דרעי בנושא הבחירות המתרגשות עלינו לטובה ציוץ …

שינוי גודל גופנים