הלן גלבר
יו״ר הסתדרות לאומית - יואב שמחי ויו״ר ארגון הנמלים ומחוז דרום - אלון חסן מברכים את עובדי הנמל ומשפחותיהם, תושבי אשדוד והסביבה, בשנה טובה ומבורכת. שנת הצלחה ונתינה.
דף הבית > דעות ובלוגים > 10 טיפים חשובים איך להישאר חטובים גם בחגים| מאת: מיטל גבאי

10 טיפים חשובים איך להישאר חטובים גם בחגים| מאת: מיטל גבאי

שמעון כצנלסון
שנה טובה לעיר אשדוד

מי לא מכיר את זה? הארוחות המרובות, היציאה מהשגרה, אימונים שמתבטלים ומאכלים שאנחנו לא רגילים לאכול ביומיום (אבל מתפתים לאכול) – כל אלו גורמים לנו לעלות כ 2-4 קילו בממוצע בכל חג! בסופו של דבר ובטווח הארוך זה גם עלול לפגוע בבריאותנו ואנחנו מסיימים את חודש החגים עם משקל עודף ובעיקר עם תחושה לא נעימה של כבדות ו“אכלתי יותר מידי“. הטעות הנפוצה ביותר היא לפצוח בדיאטות כסאח ובזק למיניהן מיד אחרי החגים – מה שגורם לנזק יותר חמור לגוף ולבריאות הכללית ובדר“כ גם לא באמת משיג את המטרה. אז כדי לחסוך לכם את זה – עם קצת היערכות מראש, אולי השנה תוכלו לשמור מפני עלייה במשקל ואפילו לסיים את החודש חטובים מתמיד 🙂

 

  1. תכנון והיערכות מראש הם המפתח להצלחה! הכי גרוע זה לתקן בדיעבד את מה שאפשר היה למנוע מראש. ולכן תכננו את השבועות הקרובים: מתי בדיוק נופל כל חג, אצל מי מתארחים או האם אתם מארחים ולכן יכולים יותר לשלוט בלו“ז הארוחות. בדקו מראש באיזו שעה בדיוק מתכנסים ובאיזו שעה ממש מתחילה הארוחה (למשל אם צריך לקחת בחשבון מתי חוזרים מבית כנסת או כמה זמן הברכות וכיו“ב) – ותכננו לפי זה את שאר הארוחות (בוקר/ביניים וכיו“ב). אם אתם מתארחים ולא בטוחים מה יהיה בשולחן – קחו אתכם מראש דברים שאתם יודעים שאתם יכולים לאכול לפי התפריט שלכם או בקשו מהמארח להכין לכם משהו. לחילופין, הציעו בעצמכם להכין מנה שמתאימה לתפריט שלכם, למשל קינוח בריא או סלט דל קלוריות או תוספת ללא פחמימה פשוטה. גם המארח יעריך אתכם יותר וגם אתם לא תרגישו שאין לכם מה לאכול בשולחן או רגשות אשמה על שאכלתם ממה שלא הייתם צריכים 🙂

 

  1. לא לפספס אימונים ולשמור על שגרה בריאה גם בחגים! נכון, זה קשה לשמור על השגרה, אבל לא בלתי אפשרי. מה עוד שבדר“כ יש לנו בחגים יותר זמן חופשי! אז השתדלו ככל שניתן לא לפספס אף אימון ואפילו להוסיף אימון אקסטרה שאתם לא רגילים לעשות כדי לפצות על ההכנסה הקלורית העודפת. אם מתבטלים לכם אימונים בחדר כושר – עשו אימון בבית, למשל אימוני אינטרוולים קצרים ואינטנסיביים שיעילים לשריפת שומנים מוגברת; או צאו לריצה / הליכה עם קרוב משפחה או חבר/ה. זה גם עוזר להקל על תחושת הכבדות הנובעת בדר“כ מעודף ארוחות וישיבה ממושכת שאנחנו לא רגילים בכל ארוחה.
  2. לא לדלג על ארוחות ביום החג!! אנחנו כבר יודעים שמי שמדלג על ארוחות משמין. כי הגוף לא מקבל מה שהוא צריך ונכנס לסטרס ואז מפסיק לפרק ומתחיל רק לאגור. מה עוד, שעד שאתם מגיעים כבר לארוחה – הגוף כ“כ בסטרס שקשה להרגיש תחושת שובע ואוכלים בעיקר ”עם העיניים“ ויותר ממה שהייתם אוכלים אולי בדר“כ אם אתם מגיעים יחסית שבעים ומאוזנים. אז תכננו את יום החג בהתאם לארוחה העיקרית, בין אם זה ארוחת ערב או ארוחת צהרים, ואכלו במרווחים של 3-3.5 שעות כדי לשמור על רמת סוכר מאוזנת בדם ומטבוליזם בפעולה כל הזמן 🙂 כשעתיים לפני הארוחה העיקרית מומלץ לאכול משהו קטן (אפשר למשל יוגורט, שייק או חטיף חלבון) כדי לא להגיע גוועים ברעב ולהתנפל על האוכל.

 

  1. סדר המזונות והרכב הצלחת – התחילו את הארוחה בשתיית מים כדי לשמור על תחושת שובע ומלאו את הצלחת בירקות וחלבונים. השתדלו לשבוע קודם כל מהחלבונים והירקות ורק לאחר מכן לטעום אם ממש חייבים מהפחמימות הפשוטות. השתדלו למלא את הצלחת פעם אחת ולא לבקש מילוי חוזר. אתם אוכלים בשביל בן אדם אחד, לא? 🙂

 

  1. אכלו לאט וברוגע ותיהנו מהמפגש החברתי! לא כל יום אתם נפגשים עם כ“כ הרבה בני משפחה וחברים באירוע חגיגי שכזה, אז התייחסו לארוחה כאל מפגש חברתי/משפחתי משמח המשלב בין היתר גם אוכל, ולא כאל מפגש לצורך אכילה. לעסו לאט ובנחת, דברו בין ביס לביס, שתו הרבה מים ותראו שאתם יותר שבעים מאשר כשאתם אוכלים מהר ולשם האכילה בלבד.
  2. בסוף הארוחה קומו מהשולחן! אפשר למשל להציע עזרה בפינוי ושטיפת כלים, להחליף מקום מהשולחן אל הספה או לעשות שיחת טלפון וכיו“ב – כל דבר שיקים אתכם מהשולחן בתום הארוחה וימנע מכם להמשיך לנשנש שלא לצורך אחרי שכבר סיימתם את המנה ושבעתם. אולי גם תשרפו כמה קלוריות על הדרך במהלך הפינוי והניקיון 🙂

 

  1. חסכו בקלוריות מיותרות – הרי גם ככה אנחנו מכניסים הרבה יותר קלוריות בארוחות כאלה מאשר אנחנו רגילים בדר“כ ביומיום, אז הימנעו ככל שניתן מקלוריות לא נחוצות כמו שתייה ממותקת / מוגזת / אלכוהול / רטבים משמינים וכיו“ב. גם מהברכות – אפשר לטעום, אבל לא חייבים לסיים הכל 🙂

 

  1. לבשו בגדים צמודים – זהו טריק ידוע להימנע מלהגיע למצב של ”התפוצצתי“. אם אין לכם אפשרות לפתוח עוד כפתור או אם השמלה כבר תרגיש לא נעימה – אולי זה יכול לעזור למנוע מכם לאכול יותר מידי. אז חשבו על מה אתם הולכים ללבוש בחג אם אתם רוצים לשמור על המשקל 🙂

 

  1. חפשו קינוחים בריאים! נסו לוותר על העוגות השמנות ועתירות הקלוריות או על מגוון הפיצוחים המסוכרים ומלאי השומן ובחרו במקום זאת בפירות או שוקולד מריר או קינוחים בריאים שתכינו בעצמכם ואפילו כאלה שמכילים חלבון (למשל פודינג חלבון עם זרעי צ‘יה או מוס שוקולד מאבקת חלבון ושוקולד מריר). זה עדיין טעים אבל מכיל ערכים תזונתיים הרבה יותר גבוהים, פחות סוכר ויותר חלבונים. אם זה לא יעזור לחיטוב – לפחות זה ימנע השמנה 🙂

 

  • שמרו על איזון ביום שלפני / אחרי – גם אם יצא שאכלתם יותר מידי בארוחת החג – קצצו קצת מלכתחילה ביום שלפני או ביום שאחרי. זה לא אומר לצום או להתחיל דיאטת כסאח ולא לאכול כלום, אבל אפשר בהחלט להחליף ארוחה או שתיים בשייק ירוק או שייק חלבונים/תחליף לארוחה שיעזור לכם ”לחסוך קלוריות“ ועדיין לקבל את כל הערכים התזונתיים שהגוף צריך.

מוזמנים לפנות לשאלות נוספות ולהמשיך לעקוב להמלצות וטיפים נוספים בנושא כושר, תזונה ומוטיבציה J

שלכם 💙

מיטל גבאי, מאמנת כושר ותזונה

קרדיט צילום: אריאל שפיצר

 

הכותבת הינה מאמנת כושר ותזונה אישית מטעם הג'ימנסיה ישראל ו- NCS ביה"ס למאמני תזונה. בעלת סטודיו לאורח חיים בריא, כושר ותזונה בראשל"צ.

קישור לדף הפייסבוק וערוץ YouTube עם סרטונים בנושא כושר:

https://www.facebook.com/MyFitClubMG/

https://www.youtube.com/user/meital2607/videos

באינסטגרם MEITALGABAY@

בדוק גם...

צעירי העיר מתעוררים וקוראים לשינוי בשלטון| מי העיר את הדב?

כנס צעירים מוצלח נערך אתמול בפאב ה'אקסנטו' באזור התעשייה בעיר הרבה תום לב היה אתמול …

שינוי גודל גופנים