תכנית רובע הנחל בסכנה|מי ידאג לצעירי אשדוד?

חברת נמלי ישראל מתנגדת לבניית "רובע הנחל" וטוענת, כי מחצית משטח שכונת פארק לכיש באשדוד שייך לה.

 

התכנית אמורה לכלול כ-3,400 דירות בתמהיל בינוי מגוון של בניינים בני 8-10 קומות לצד מגדלים בני 18-30 קומות אשר ייתנו מענה לאוכלוסייה מגוונת הכוללת זוגות צעירים, תושבים בני הגיל השלישי ומשפרי דיור.

כפי שפורסם ב"אשדוד היום" בכתבה מה- 15/06/2017 (קליק כאן לכתבה המלאה).

מחלוקת בין חברת נמלי ישראל (חנ"י) לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על מאות דונמים המצויים מדרום־מזרח לנמל אשדוד, עלולה לסכל את קידום התוכנית לבניית שכונת "פארק לכיש", המקודמת בימים אלה בוועדה לתכנון מהיר (ותמ"ל), וצפויה לכלול 3,400 דירות עם כ־15 אלף תושבים ואת איצטדיון הכדורגל החדש של אשדוד.

בלוף הסכם הגג?

ב-8/6/2017, הוציא ראש העיר יחיאל לסרי פוסט, לפיו הוא מצהיר, כי תכנית רובע הנחל אושרה לבנייה.

פוסט זה גרר אחריו תגובות זועמות של תושבי העיר כבר אז, דבר אשר העיד על מצבו הפוליטי המורכב בו מצוי ראש העיר וחוסר האמון של הציבור בו, כפי המשתקף מהדברים שנכתבו.

פוסט זה קיבל סיקור מלא על ידי מערכת "אשדוד היום" בתאריך 12/6/2017 (קליק כאן לכתבה המלאה).

#האם נכתב הפוסט בחופזה ומבלי לבדוק את כל הפרטים על דיוקם המלא?

#האם ראש העיר שיקר כאשר כתב,כי "התכנית אושרה"? או שמא היה זה מעשה ללא מחשבה תחילה?

#האם ראש העיר או מי מטעמו הזדרזו לספר לציבור על הישג בדמות בנייה לצעירים מבלי לוודא את אישורה הסופי של התכנית?

#האם ראש העיר ניסה לקבל כותרות חיוביות על יוזמה לטובת צעירי אשדוד, כאשר כיום כולנו רואים, כי הייתה ריקה מתוכן?

#מה יהיה על צעירי אשדוד? האם נמשיך לחזות בכאב בהגירה שלילית של אלפי תושבי העיר החוצה ממנה מדי שנה?

ההתנגדות לתכנית שהוגשה על ידי חברת נמלי ישראל

חברת נמלי ישראל, שהיא החברה הממשלתית שמפתחת את נמלי ישראל ומנהלת את נכסי המקרקעין שלהם טוענת, כי מחצית מהשטח, כ־300 דונם, הוא קרקע שהוחכרה לה בהסכם חכירה לדורות רק לפני שלוש שנים. בין היתר התכוונה החברה לשווק קרקע זו ליזמי נדל"ן לצורך פיתוח מתחמים לוגיסטיים, פעילות שתניב לה על פי ההערכות מאות מיליוני שקלים.

ההתנגדות מפרטת את הליכי המו"מ בין הצדדים שהחלו כבר ביולי 2016, בישיבה השתתפו שר התחבורה ישראל כץ, ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, ראש העיר אשדוד יחיאל לסרי, מנכ"ל רמ"י עדיאל שמרון ומנכ"ל חנ"י שלמה ברימן. בסיכום הישיבה הנחה שר התחבורה, כי תכנית הבנייה תקודם רק לאחר שהמדינה תספק לחנ"י שטחים חלופיים, דבר שלטענת חנ"י עדיין לא קרה. בדצמבר 2016 רמ"י עדכנה את הוותמ"ל כי ההסכם קרוב לחתימה, על כך אומרת חנ"י כי "התמונה שהוצגה בפני ותמ"ל היתה כנראה שאיפת לב, עד עתה לא נחתם הסכם המסדיר חילופי שטחים". ביוני 2017 החליטה הוותמ"ל על הפקדת התוכנית אף שטרם הושגו הסכמות. עוד טוענת חנ"י כי הבדיקות הסביבתיות שערכה רמ"י לא מספקות, ו"מבוססות על שיטות עבודה הסותרות את הנחיות המשרד להגנת הסביבה". דבר שצפוי לגרום סבל לאוכלוסייה העתידית.

בשנתיים האחרונות ניהלו חנ"י ורמ"י משא ומתן למציאת עתודת קרקע חלופית לצורכי הנמל, אך על אף שלא התגבשו הסכמות, החלה רמ"י לקדם את תוכנית הבנייה במקום. גם התאחדות התעשיינים ונמל אשדוד מתנגדים לתוכנית הבנייה בטענה המשותפת, כי הקמת רובע מגורים כה גדול בסמיכות לנמל תעשייתי צפויה להביא בעקבותיו למאבקים נגד פעילות הנמל, בשל מטרדי הרעש והזיהום שמהם יסבלו התושבים העתידים לגור במקום.

את התוכנית להקמת פארק לכיש מקדמת רמ"י מ־2016. השכונה ממוקמת מדרום־מזרח לנחל לכיש. בספטמבר 2016 המתחם הוכרז על ידי קבינט הדיור כמועדף, ובעקבות זאת הליך אישור התוכנית עבר למסלול המואץ של הוותמ"ל. בדצמבר 2017 הושלמו הליכי התכנון והשבוע צפוי חוקר שמינתה הוותמ"ל להתחיל לדון בהתנגדויות לקראת גיבוש המלצות.

בהתנגדות שהגישה חנ"י באמצעות משרד עורכי הדין שרגא בירן ושות', היא מבקשת לבטל את התוכנית בטענה כי יש לה זכויות חכירה לדורות על כמחצית מהשטח. עוד טוענת החברה, כי על פי תנאי החוזה, החלטה על החזרת השטח לרמ"י יכולה להתקבל רק לאחר אישור שר האוצר ושר התחבורה. כן נטען כי גם על פי חוק "רשות הספנות והנמלים", לחנ"י יש מעמד מיוחד ופרוצדורה ייחודית להוצאת מקרקעין מידיה.

על פי החוק הוצאת מקרקעין מידיה של חנ"י תתאפשר רק באישור של בית המשפט. עוד היא טוענת חנ"י, כי נטילת השטח מידיה תיצור לה נזקים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, כאמור בעקבות אובדן הכנסות מפיתוחן ושיווקן, ותבלום את צמיחת הנמל. גם בהתאחדות התעשיינים הביעו חשש, כי השכונה תפגע בפעילות הנמל ועשויה לגרום להעתקתו.

אולי תתעניין ב...

ליגת התיכונים בכדורסל יצאה לדרך

היום יצאה הליגה לתיכונים בכדורסל לעונה נוספת. מדובר באירוע הספורט האנרגטי והצעיר ביותר בעיר. 9 …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים