פרויקט רי-ווי: פרימום נון נוקרה | למה אי אפשר לפנות שמאלה בעיר?

פרויקט רי-ווי הגיח אל תוך חיינו בבוקר סגרירי אי שם בנובמבר 2016. ההבטחות היו גדולות מאוד; הביצועים – כפי שאנו רואים אותם נכון להיום – הרבה פחות. רי-ווי הוא הפרויקט העירוני אולי הכי שנוי במחלוקת, שידעה העיר אשדוד והנושא הכי מדובר בעיר. אולי משום שהוא נוגע לכל תושב, בכל גיל, בעיר הזו שבעבר הלא רחוק שלה, הייתה הנוחה ביותר לנהיגה. רי-ווי סיכום ביניים

 

פרויקט רי-ווי נכנס לחיינו בבוקר חורפי אי שם בנובמבר 2016. החששות של התושבים היו כבדים, אך תקווה קיננה בלבם, ליצירת תשתית תחבורה טובה יותר.

"אין יותר טוב ממצוין", צעקו תושבים רבים בהפגנה שהייתה מול בניין העירייה, אך אפילו הציניקנים הגדולים העדיפו להמתין קמעה. אולי בכל זאת הפרויקט יטיב עם אוכלוסיות מסוימות בעיר, כאלה שאכן נוסעים בתחבורה ציבורית כמו: בני נוער, קשישים ותושבים ללא רישיון נהיגה או ללא רכב פרטי. הרי לא הגיוני שיושקעו מעל רבע מיליארד שקל בפרויקט לא טוב. גם אנחנו במערכת 'אשדוד היום' העדפנו להמתין ולהביט בנעשה בשטח.

מה אפשר להספיק לעשות ב-10 שנים: ישראל כץ מול יחיאל לסרי

לפני מספר ימים, חגגו ראש העיר, סגנו ושר התחבורה מר ישראל כץ – את סיום שלב א' של הפרויקט. לתושבי העיר אומנם הובטח, שהפרויקט כבר יסתיים באופן מלא, אך בעיות שונות במהלך הדרך, גרמו לעיכובים משמעותיים, לכאורה. לראות את שר התחבורה ישראל כץ יושב בשורה הראשונה לצד ראש העיר יחיאל לסרי וסגנו הדגיש את ההבדלים המהותיים בין עשייתו המפוארת של שר התחבורה ישראל כץ: כבישים בין עירוניים רחבים, אוטוסטרדות במקומות שלא חשבנו שנזכה לראות, תחנות רכבת חדשות שצצות כפטריות לאחר הגשם, נמלים חדשים, רפורמת 'שמיים פתוחים', שגרמה להוזלה משמעותית בכרטיסי הטיסה מהארץ לכל רחבי העולם, דרכי גישה נוחות ומרווחות לעיר הבירה ועוד; לצד עשייתו הדלה, לדעת רבים, של ראש העיר יחיאל לסרי, שאגב, זמנם בתפקיד זהה ועומד על כ-10 שנים.

ההבדלים בין השניים גדולים, תהומיים, עצומים וקשה להאמין, שישראל כץ, שיודע כמה דברים על ניהול פרויקטים מוצלחים, לא הבחין בנעשה בעיר. אפשר רק לשער, ששר התחבורה, מהמשמעותיים שידעה מדינת ישראל ושני אולי רק לאחד, בוודאי הבחין בשינויים בסדרי התעבורה בעיר- ביטול פניות שמאלה רבות, שהיו ואינן עוד; כבישים סלולים, שיכולים להזכיר מדינת עולם שלישי; ובאופן כללי, פרויקט בעיר, שתוכננה באופן מיטבי מבחינת הסדרי תחבורה ומעולם לא סבלה מפקקים בתוכה (אולי רק ביציאות ממנה), וכיום, כל נסיעה מרובע לרובע הפכה לנחלתם של 'אמיצים בלבד' או 'מוכרחים בלבד'.

כלל ראשון ברפואה – אל תעשה נזק

הביטוי פרימום נון נוקרה (בלטינית: Primum non nocere; בתרגום מילולי: ראשית, אל תזיק) מבטא את אחד מעקרונות האתיקה הרפואית. הביטוי משמש לפחות מאז 1860 תזכורת לעוסקים ברפואה, שלפעולות הנעשות מתוך כוונות טובות עשויות להיות תוצאות לא רצויות.

המשפט הידוע מתוך 'שבועת הרופאים', אותה נשבע ראש העיר לפני שנים, דיברה על העדפה להשאיר מצב קיים על פני נזק, שאולי יכול להיעשות, בכוונות טובות של רופא, כלפי מטופל. האין כלל זה משתמע גם בניהול עיר?

ביטול הסדרי תנועה נוחים

הנסיעה ברחובות העיר נעשתה, לאחרונה, כמו חידון למביני עניין: מה הדרך הקלה והקצרה ביותר להגיע ממקום למקום ברחבי העיר? פעם, התשובה הייתה פשוטה ולא הצריכה כל מחשבה. כמעט כל דרך בעיר הייתה נוחה וידידותית. הנהגים הרגישו, שמישהו מוכשר חשב עליהם ועל הנוחות שלהם בנסיעה בעיר. כיום, כידוע, המצב שונה לחלוטין. מעל 8 פניות שמאלה היו בעיר ואינן עוד… למה? מי חשב שביטול פניות שמאלה במקומות קריטיים ומרכזיים בעיר יכול לתרום למישהו? על פניו, כפי הנראה בשטח, לא קיימת תוספת משמעותית של אוטובוסים (אולי בהמשך תהיה); הרבעים הוותיקים כמו: רובע ו', רובע ג', אשר האוכלוסייה בהם מרבה להשתמש בתחבורה ציבורית והפרויקט הזה, יכול היה לעשות להם שירות מעולה – לא זכו לטעום ממנו. מי כן ייהנה מהפרויקט הזה? השמועות בעיר רבות.

היטיב להגדיר זאת אלי זריהן, הזכור לכולנו ממאבקו בעבור גן ילדים לבנו בחינוך המיוחד. מוזמנים לצפות:

 

 

אולי תתעניין ב...

משחקי הכס של גבי כנפו- האם החלה עריפת ראשים בלשכת ראש העיר?

גורמים בכירים בעיריית אשדוד מסרו למערכת ׳אשדוד היום׳ מידע, לפיו קיימת אווירה עכורה מאוד בלשכת …

שינוי גודל גופנים