דף הבית > פניות לראש העיר > עיריית אשדוד: "גם אם פרויקט התחבורה נולד על מנת לשרת איש עסקים אסיר מורשע אין עילת תביעה"

עיריית אשדוד: "גם אם פרויקט התחבורה נולד על מנת לשרת איש עסקים אסיר מורשע אין עילת תביעה"

פרויקט התחבורה "רי-ווי" יצא לדרך בנובמבר 2016 ומאז ועד היום עירנו היפה  והאהובה – אשדוד, הפכה לאתר בניה אחד גדול מוכה אבק, ריחות, פקקים וזמן יקר אשר נגזל לכל אחד ואחת מאתנו.

 

תביעה ייצוגית על סך 350 מיליון שקלים הוגשה בפברואר 2017 בה תושבי העיר מלינים כנגד העירייה, ראש העיר ועושי דברו על ההרס והחורבן אשר המיט עלינו בהפתעה גמורה הפרויקט כרעם ביום בהיר.

במסגרת התביעה הייצוגית, הגישה העירייה בקשה למתן חסינות לראש העיר ולבכירי העירייה כולל מנכ"ל העירייה.

במסגרת בקשת החסינות והבקשה למחיקת התביעה הייצוגית טענה העירייה, כי אין חובה להעביר תכנית בסדר גודל עצום של הרי-ווי הליכי תכנון ובניה כולל זכות השימוע וההתנגדות של הציבור לפרויקט וכמו כן טענה שאין חובה לקבל היתר.

נציין, כי לפי החוק חייב כל אדם העורך שינוי בניה כלשהו להיתר בניה. בטח שינוי כזה גדול ומשמעותי.

כלומר, במילים אחרות, אדם המעוניין לסגור את מרפסת ביתו הפרטי חייב היתר מהעירייה אבל שינוי בעל השלכות סביבתיות ותחבורתיות הרות גורל ומשמעותיות לציבור שלם – כאן אין חובה לעירייה להוציא היתר כדין, כך טוענת עיריית אשדוד.

על מה ולמה החיפזון הגדול ומדוע לא לפעול על פי דין, לכאורה?

לפי סעיף 145 לחוק תכנון ובניה נאסר על אדם לעשות עבודה מבלי שקיבל היתר לכך מראש והעבודה תבוצע בהתאם להיתר בלבד. האם עיריית אשדוד חושבת אחרת?

בתגובה שהגיש עו"ד דניאל כהן נטען, כי גם הוראות חוק התכנון והבניה וגם פסיקת בית המשפט העליון בהלכת סיאם מחייבים הליכי תכנון ובניה כהלכתם כולל הוצאת היתר ודיון בהתנגדויות של הציבור לפרויקט.

הלכת סיאם קובעת, כי הענקת הזכות להתנגדות מוכרת כיסוד חיוני של הליך התכנון והבניה התקין והחוקי ומחוייבת מחובת ההגינות הרובצת על כתפי הרשות המקומית.

במסגרת התשובה לבית המשפט הוסיף עו"ד דניאל כהן, כי תכנית מתאר בניין העיר מספר 313/ד אוסרת "להניח בתוך דרך כל צינור, כבל, ביוב, תעלה, קו אספקה מעל או מתחת לדרך מבלי לקבל היתר מוועדת התכנון והבניה" וכמו כן, דרוש אישורה של וועדת התכנון להטיה או לחסימת דרך קיימת ו/או להכריז על הפסקת זכויות מעבר לציבור באותה דרך החל מתאריך ההטיה או החסימה. כלומר, אסור לחסום דרך למעבר או להטות אותה מבלי לקבל היתר כחוק.

 

עורכת הדין מטעם העירייה עו"ד לימור ספצ'ק טענה, כי "נניח לרגע לטובת המבקשים, כי יצליחו להוכיח את כל טענותיהם…וכי כל כולו של הפרויקט נולד כדי לשרת איש עסקים שהוא אסיר מורשע…וכי האישור שנתנה מועצת העיר (לכאורה-ת.מ) אינו מספק וכי היה עליה לאשר תכנית כדי לבצע עבודות תחבורה בעיר…וכן כי העבודות גורמות אי-נוחות לתושבים" כל זה, לטענתה, לא מקים עילת תביעה ייצוגית בשם התושבים כנגד עיריית אשדוד, העומד בראשה והסרים למרותו, לכאורה.

מי אשם בנזקים לציבור הרחב?

אם נכונות טענות העירייה ואכן אין עילה לתביעה נגד העירייה ואם צריך לתת חסינות לראש העיר ולבכירי העירייה, אזי את מי כן אפשר לתבוע? לשיטת עו"ד ספצ'ק לא ניתן לתבוע איש ואף זכות ההתנגדות לפרויקט לא קיימת לתושבי העיר.

התושבים ימשיכו לסבול, ימשיכו לעמוד בפקקים, ימשיכו להיות שבויים של שלטון אשר לא שאל דעתם בעניין הפרויקט?  וימשיכו להיות שבויים של אינטרסים זרים, לכאורה, אשר כל קשר בינם לבין טובת הציבור מקרי בהחלט, אם בכלל.

מי יציל את התושבים מהסבל ומפגיעה בפרנסה?

הגיבורה הגדולה כאן אשר לפתחה יגיעו הדברים היא כבוד השופטת שרה דברת – סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע.

קרדיט: הנהלת בתי המשפט

השופטת דברת בעברה שימשה כסגנית נשיא בית משפט השלום, עבדה כעו"ד בפרקליטות מחוז דרום. כבוד השופטת בוודאי תדע להבחין בעוול הגדול אשר נגרם להמוני אזרחי אשדוד על ידי ראש עיריית אשדוד וחבריו אשר פעלו, לכאורה, בניגוד לחוק התכנון ובניה.

רבע מיליון תושבים נושאים עיניהם אל כבוד השופטת המכובדת ובטוחים, כי יש שופטים בבאר שבע. הצדק עוד ייצא לאור.

סגירת מרפסת מחייבת קבלת היתר לא כל שכן שינויים בתכנית מתאר וחסימת כבישים אשר יש להם השפעה סביבתית רחבה ומשפיעים באופן ישיר על כל תושב בעיר.

בניה ללא היתר מהווה עבירה על חוק התכנון והבניה והיא בגדר עבירה פלילית, אשר עלולה לגרום להגשת כתבי אישום נגד העבריינים.

מי יאכוף את החוק? ועל מי תהיה האחריות לנזקים שנגרמים לכולנו?

יידע כל איש ציבור, כי לאזרחים יש סמכות אכיפה באמצעות בית המשפט המהווה דלת פתוחה לכל אדם באשר הוא.

 

 

 

 

 

בדוק גם...

סופה לנדבר: "אני עם הרוב החילוני באשדוד"

מחאת תושבי העיר אשדוד ממשיכה להכות גלים ולייצר כותרות גם ברמה הארצית. אומנם קולו של …

שינוי גודל גופנים