עובדי הנמל זועמים על ראש העיר: ״לא מספיק שהוא לא מנע את בניית הנמל החדש עכשיו הוא פוגע בפרנסה עם שכונת רובע הנחל?״

שכונת ״רובע הנחל״, הצמודה לנמל אשדוד מעוררת סערות עוד בטרם הוקמה. בניית השכונה עלולה לפגוע בעבודת הנמל הקיים ובכך לפגוע בפרנסתם של מאות משפחות בעיר. הנמל הקיים היה ועודנו המנוע הכלכלי של העיר אשדוד מאז ומעולם. מי רוצה לפגוע בעבודת הנמל הקיים ומדוע? ושום מילה על הסמיכות של סיום תפקידו מרצונו של מנכ״ל הנמל יצחק בלומנטל לבין ההתנגדות המוצלחת שהגיש בשם נמל אשדוד

ראש העיר,מצדו, נחוש להקים את השכונה על אף הסמיכות לנמל ומאשים את עובדי הנמל בעיכוב הבניה בכך שחלקם, הגישו התנגדויות לבניית השכונה במקומה הנוכחי. האם ראש העיר החליט לפעול כך משום שהוא יודע, כי עובדי הנמל, על פי רוב, כלל לא תמכו בו בבחירות האחרונות וביקשו לראות שינוי בהנהגת העיר, כמו רוב העיר? או שמא מדובר באינטרסים אחרים?

הנזק לעיר כולה ולכלל תושבי העיר הוא אדיר. כמות העובדים בשני הנמלים צפויה להיות נמוכה מכמות העובדים המועסקים כיום בנמל אשדוד. בעוד כיום מועסקים בנמל כ-1,300 עובדים, רובם המכריע מפרנסי משפחות תושבי העיר אשדוד, עם פתיחת הנמל החדש, סך כמות העובדים בשני הנמלים ביחד תפחת באופן משמעותי. מנמל אשדוד צפויים לפרוש כ-300 עובדים ולנמל החדש ייכנסו כ-150 עובדים.

ממוצע השכר של העובדים צפוי לרדת באופן משמעותי, זאת עם פרישתם של עובדי דור א׳ וכך, סך הכסף בו ירכשו עובדי הנמלים מהחנויות בעיר, מהמסעדות, ממרכזי הקניות ואפילו המזון, יירד באופן משמעותי והנזק הצפוי הוא לכלל העסקים בעיר והמועסקים בהם. המרוויחים העיקריים מהמהלך הינם בעלי ההון העשירים בכל מקרה, אשר צפויים לגרוף רווחים אדירים שיגיעו לקבוצה מעטה ומצומצמת של אנשים, המחזיקה בנכסים כמו חברות הנמלים עצמן וחברות הלוגיסטיקה שמסביב כדוגמת מסופי המכולות העורפיים וכדומה. והמבין יבין.

ואם לא די בכך, בניית שכונת רובע הנחל עלולה לגרום למצב, שבו עבודות מסוימות יועתקו מנמל אשדוד כמו: עבודות עם חומרים מסוכנים ועבודות עם אבק ורעש עלולות להיות מועתקות לנמלים אחרים כדוגמת חיפה רק בשל הקרבה של הנמל לשכונה הצפויה, והנזק הכלכלי מכך צפוי להיות גדול.

האם בניית שכונת רובע הנחל הינה בבחינת חיסול סופי של נמל אשדוד?

חלק מעובדי הנמל המומים נוכח מה שנראה בעיניהם כ״חיסול סופי״ של הנמל. ״אם הנמל לא יוכל לעסוק בחומרים מסוכנים ויוגבל בתקנות רעש ואבק – העבודה תפחת באופן משמעותי. אז מה עשינו בזה? רוצים לחסל את הנמל? שיגידו! המנוע הכלכלי של כל העיר נמצא בסכנה וכדאי שכולם יבינו ויפנימו את זה כבר עכשיו״, אמר אחד מעובדי הנמל.

״איך אפשר להאשים אנשים שרק רוצים שלמור על הפרנסה שלהם? ובכלל, במקום שראש העיר ייצא למאבק לטובת עובדי הנמל הוא עסוק בקידום ויח״צ אישי נטו לעצמו, לפני מה שאני רואה, והצעדים אחרונים שלו מראים לי לפחות, שעובדי הנמל אולי לא מעניינים אותו בכלל?״, אמר ל״אשדוד היום״ עובד נמל.

חברת נמלי ישראל התנגדה לבניית "רובע הנחל" וטוענת, כי מחצית משטח שכונת פארק לכיש באשדוד שייך לה. לפי התחזיות, התכנית אמורה לכלול כ-3,400 דירות בתמהיל בינוי מגוון של בניינים בני 8-10 קומות לצד מגדלים בני 18-30 קומות אשר ייתנו מענה לאוכלוסייה מגוונת הכוללת זוגות צעירים, תושבים בני הגיל השלישי ומשפרי דיור.

כפי שפורסם ב"אשדוד היום" בכתבה מה- 15/06/2017 (קליק כאן לכתבה המלאה).

מחלוקת בין חברת נמלי ישראל (חנ"י) לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על מאות דונמים המצויים מדרום־מזרח לנמל אשדוד, עלולה לסכל את קידום התוכנית לבניית שכונת "פארק לכיש", אשר קודמה בימים אלה בוועדה לתכנון מהיר (ותמ"ל), וצפויה לכלול 3,400 דירות עם כ־15 אלף תושבים ואת איצטדיון הכדורגל החדש של אשדוד. התאחדות התעשיינים הגישה לאחרונה התנגדות משלה ונותרה לבדה במעמד ארגון גדול. עובדי נמל בודדים הגישו עתירות באופן אישי המתנגדות לבנייה במקום וזאת בשל העובדה, שבניית שכונת מגורים סמוך מאוד לנמל, לא תאפשר עיסוק בחומרים מסוכנים ובכך תבדל את הנמל הקיים מהנמל החדש, הנמצא רחוק יותר מהשכונה הצפוייה להיבנות.

ראש העיר, ד״ר יחיאל לסרי מצדו, נחוש לקדם את בניית השכונה, למרות שהבנייה עלולה לפגוע בעבודת נמל אשדוד.

״איזה מין ראש עיר לא מספיק שלא מנע בנייה של נמל חדש עכשיו הוא גם רוצה לפגוע פירורים שנותרו לעובדים בנמל הקיים עם בניית השכונה הזו? הוא בתור רופא, צריך לדעת, שמגורים לצד תעשייה כבדה וחומרים מסוכנים זה מאוד לא בריא. הוא לא דואג לבריאות התושבים? לא מעניינת אותו הפרנסה שלנו, עובדי הנמל?״, אמר לנו אחד מעובדי הנמל הבכירים והמעורבים בנושא.

בלוף הסכם הגג?

הסכם הגג נחתם בין ראש העיר לשר האוצר כחלון כבר באוגוסט 2017. מאז ועד היום, לא נבנתה ולו דירה אחת לטובת זוגות צעירים וכן העיר אשדוד מעולם לא השתתפה במכרז על ״מחיר למשתכן״ ,כפי שהבטיח ראש העיר שיקרה. ההגירה השלילית מהעיר, לפיה יותר תושבים עוזבים את העיר מאשר מגיעים אליה, ממשיכה ביתר שאת בשנים האחרונות ולא נראה, כי מישהו חושב על טובת הזוגות הצעירים.

ב-8/6/2017, הוציא ראש העיר יחיאל לסרי פוסט, לפיו הוא מצהיר, כי תכנית רובע הנחל אושרה לבנייה.

פוסט זה גרר אחריו תגובות זועמות של תושבי העיר כבר אז, דבר אשר העיד על מצבו הפוליטי המורכב בו מצוי ראש העיר וחוסר האמון של הציבור בו, כפי המשתקף מהדברים שנכתבו וכן מהעובדה, שראש העיר הצליח להשיג שני מנדטים בלבד בבחירות האחרונות, השווים בערכם למנדט אחד, שכן אילו לא היה מביא כלל. מנדטים, עדיין הוא היה נכנס לכהן כחבר מועצה, בהיותו ראש עיר.

פוסט זה קיבל סיקור מלא על ידי מערכת "אשדוד היום" בתאריך 12/6/2017 (קליק כאן לכתבה המלאה).

#האם נכתב הפוסט בחופזה ומבלי לבדוק את כל הפרטים על דיוקם המלא?

#האם ראש העיר שיקר כאשר כתב,כי "התכנית אושרה"? או שמא היה זה מעשה ללא מחשבה תחילה?

#האם ראש העיר או מי מטעמו הזדרזו לספר לציבור על הישג בדמות בנייה לצעירים מבלי לוודא את אישורה הסופי של התכנית?

#האם ראש העיר ניסה לקבל כותרות חיוביות לפני הבחירות על יוזמה לטובת צעירי אשדוד, כאשר כיום כולנו רואים, כי הייתה ריקה מתוכן?

#מה יהיה על צעירי אשדוד? האם נמשיך לחזות בכאב בהגירה שלילית של אלפי תושבי העיר החוצה ממנה מדי שנה?

ההתנגדות לתכנית שהוגשה על ידי חברת נמלי ישראל

חברת נמלי ישראל, שהיא החברה הממשלתית שמפתחת את נמלי ישראל ומנהלת את נכסי המקרקעין שלהם טוענת, כי מחצית מהשטח, כ־300 דונם, הוא קרקע שהוחכרה לה בהסכם חכירה לדורות רק לפני שלוש שנים. בין היתר התכוונה החברה לשווק קרקע זו ליזמי נדל"ן לצורך פיתוח מתחמים לוגיסטיים, פעילות שתניב לה על פי ההערכות מאות מיליוני שקלים.

ההתנגדות מפרטת את הליכי המו"מ בין הצדדים שהחלו כבר ביולי 2016, בישיבה השתתפו שר התחבורה ישראל כץ, ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, ראש העיר אשדוד יחיאל לסרי, מנכ"ל רמ"י עדיאל שמרון ומנכ"ל חנ"י שלמה ברימן. בסיכום הישיבה הנחה שר התחבורה, כי תכנית הבנייה תקודם רק לאחר שהמדינה תספק לחנ"י שטחים חלופיים, דבר שלטענת חנ"י עדיין לא קרה. בדצמבר 2016 רמ"י עדכנה את הוותמ"ל כי ההסכם קרוב לחתימה, על כך אומרת חנ"י כי "התמונה שהוצגה בפני ותמ"ל היתה כנראה שאיפת לב, עד עתה לא נחתם הסכם המסדיר חילופי שטחים". ביוני 2017 החליטה הוותמ"ל על הפקדת התוכנית אף שטרם הושגו הסכמות. עוד טוענת חנ"י כי הבדיקות הסביבתיות שערכה רמ"י לא מספקות, ו"מבוססות על שיטות עבודה הסותרות את הנחיות המשרד להגנת הסביבה". דבר שצפוי לגרום סבל לאוכלוסייה העתידית.

בשנתיים האחרונות ניהלו חנ"י ורמ"י משא ומתן למציאת עתודת קרקע חלופית לצורכי הנמל, אך על אף שלא התגבשו הסכמות, החלה רמ"י לקדם את תוכנית הבנייה במקום. גם התאחדות התעשיינים ונמל אשדוד מתנגדים לתוכנית הבנייה בטענה המשותפת, כי הקמת רובע מגורים כה גדול בסמיכות לנמל תעשייתי צפויה להביא בעקבותיו למאבקים נגד פעילות הנמל, בשל מטרדי הרעש והזיהום שמהם יסבלו התושבים העתידים לגור במקום.

את התוכנית להקמת פארק לכיש מקדמת רמ"י מ־2016. השכונה ממוקמת מדרום־מזרח לנחל לכיש. בספטמבר 2016 המתחם הוכרז על ידי קבינט הדיור כמועדף, ובעקבות זאת הליך אישור התוכנית עבר למסלול המואץ של הוותמ"ל. בדצמבר 2017 הושלמו הליכי התכנון והשבוע צפוי חוקר שמינתה הוותמ"ל להתחיל לדון בהתנגדויות לקראת גיבוש המלצות.

בהתנגדות, שהגישה חנ"י באמצעות משרד עורכי הדין שרגא בירן ושות', היא מבקשת לבטל את התוכנית בטענה כי יש לה זכויות חכירה לדורות על כמחצית מהשטח. עוד טוענת החברה, כי על פי תנאי החוזה, החלטה על החזרת השטח לרמ"י יכולה להתקבל רק לאחר אישור שר האוצר ושר התחבורה. כן נטען כי גם על פי חוק "רשות הספנות והנמלים", לחנ"י יש מעמד מיוחד ופרוצדורה ייחודית להוצאת מקרקעין מידיה.

על פי החוק הוצאת מקרקעין מידיה של חנ"י תתאפשר רק באישור של בית המשפט. עוד היא טוענת חנ"י, כי נטילת השטח מידיה תיצור לה נזקים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, כאמור בעקבות אובדן הכנסות מפיתוחן ושיווקן, ותבלום את צמיחת הנמל. גם בהתאחדות התעשיינים הביעו חשש, כי השכונה תפגע בפעילות הנמל ועשויה לגרום להעתקתו.

צילום: פבל טולצ׳ינסקי

אולי תתעניין ב...

תאונת דרכים בצומת גן יבנה, עומסים במקום

מתנדבי רפואת חירום של איחוד הצלה מסניף אשדוד הוזעקו לכביש 4 לפני צומת גן יבנה …

9 תגובות

  1. עצוב מה שקורה כאן. העיר בדרך לאבדון והתושבים המסכנים שאוכלים קש עם פרויקטים הזוים שמשרתים את הקבלנים והמקורבים עוד ימצאו עצמם ללא פרנסה בכלל

  2. ראש עיר גרוע ביותר שהיה כאן מנצח בחירות בלרמות ואם חרדים שמצביעים לו כי רב אמר ככה . הרב אוכל טוב ושבע והם נשארים רעבים

  3. טוב לפחות שבונים דירות לזוגות צעירים..כל האזורים בעיר יקרים לפחות רובע א עדיין זול עבורם..בהצלחה

  4. תגובה לדינה: עבודה בעיניים!!!. ראש העיר אמר שיבנו דירות לזוגות צעירים ומאז כל הדירות בפרויקטים החדשים מעל 2 מיליון שקל. על מי אתם עובדים[email protected] בניה לזוגות צעירים או בניה חסרת אחריות למען ראש העיר, הקבלנים והמקורבים???

  5. תגובה לדינה: עבודה בעיניים!!!. ראש העיר אמר שיבנו דירות לזוגות צעירים ומאז כל הדירות בפרויקטים החדשים מעל 2 מיליון שקל. על מי אתם עובדים[email protected] בניה לזוגות צעירים או בניה חסרת אחריות למען ראש העיר, הקבלנים והמקורבים???

  6. אשכרה דופקים את עובדי הנמל ואת התושבים עיוור מי שלא רואה את זה

  7. אשדודי ותיק

    רק פושעים עם עשרות דירות ואינטרסנטים מתנגדים לבניית אלפי יחידות דיור. האזור הוא לא שונה מרובעים הקיימים בהם עשרות שנים מרעילים את תושבים. אנשי הנמל ושאר מפעלים מזהמים רוצים להמשיך להרעיל ולזהם את אוויר ואת חצי מיליון תושבי האזור. לסרי חייב לפעול ביד קשה ולסגור את מפעל כימיקלים ולפנות האנגר פוספטים. הגיע הזמן להפוך את אשדוד לעיר ירוקה ולא פח אשפה של המדינה כמו היום.

  8. הרבה יותר חשוב דירות לזוגות צעירים מאשר ש1300 עובדים יקבלו 2000 שקל פרמיות פחות הדיור לזוגות צעירים זה נושא כל כך חשוב שלחשוב שעובדי נמל עלולים להשפיע בצורה כזו או אחרת על מקבלי ההחלטות ( מי שעובד בנמל פחות דואג באופן טבעי) לא לשכוח שיש עוד 250 אלף תושבים שלא עובדים בנמל לסיום דיור מוזל לזוגות צעירים חשובבבבבבבבבב

  9. עובדי הנמל שדדו את המדינה . בתור יבואן אני יורק לפנים של עובדי הנמל. עולם – לעולם אחרי פתיחת הנמלים אני לא יעביר מכולה לנמלים הישנים. שתמותו מנוולים. את הדם מצצתם לנו. האזרחים שילמו על היוקר שלכם. 3 מיליון שקל לעובד דמי פרישה הם מבקשים הגנבים האלה . 3 מיליון כדורים לראש מגיע לכם מנוולים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים