נתוני העשור האחרון: 416 תאונות דרכים עם מעורבות רכב כבד, מתוכן 14 קטלניות

עמותת אור ירוק: 416 תאונות בעשור החולף במעורבות כלי רכב כבדים באשדוד

ביום ג' האחרון (5 בפברואר 2019) צעדה נעמי פולקמן ז"ל, אמו של חבר הכנסת רועי פולקמן מסיעת כולנו, לאחר התנדבות במטה המפלגה ברחוב נחלת יצחק בתל אביב-יפו, כאשר נפגעה על ידי משאית בעת שעברה במעבר חציה ברחוב. מותה של פולקמן בת ה-78 נקבע בזירת התאונה. פולקמן היא אחת משישה בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים במעורבות משאיות מתחילת שנת 2019.

·         באשדוד אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 416 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן 14 תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 30 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן שתי תאונות קטלניות.

·         באשקלון אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 249 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן שש תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 14 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן אחת הייתה קטלנית.

מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה, כי בשנת 2018 (ינואר-נובמבר) התרחשו 1,577 תאונות דרכים במעורבות של רכב כבד (טנדר, טרנזיט ומשאית במשקל 3.5 טון ומעלה), מתוכן 77 תאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד).

על פי הנתונים, בתחום העירוני אירעו בשנת 2018 (ינואר-נובמבר) 770 תאונות במעורבות משאיות, כמחצית מכלל התאונות בשנה זו. 27 מהתאונות בתחום העירוני היו קטלניות ו- 103 קשות. בעשור האחרון אירעו בערים ובישובים קרוב ל-14 אלף תאונות דרכים במעורבות רכבי משא, מעל 300 מהן היו קטלניות.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונה עם כלי רכב כבד היא בעלת פוטנציאל קטלני ביותר. נהגי המשאיות והרכב הכבד שנדרשים לעבוד על הכביש במשך שעות ארוכות בניגוד לחוק הם כפצצה מתקתקת ובכל רגע עלולים לגרום לתאונה רבת נפגעים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים היה חייב כבר מזמן להכניס לתוקף את הטכוגרף הדיגיטאלי שימנע מנהגים מקצועיים לעבוד שעות רבות מעל המותר ולסכן את החיים של כולנו בכביש. באירופה כבר מעל לעשור חייבים לעשות שימוש במכשיר הפשוט והחשוב הזה אבל בישראל מתנהגים כמו מדינת עולם שלישי וממשיכים לגרום לאלפי נהגים לעבוד שעות רבות מעל למותר בחוק".

להלן הנתונים בערים נוספות:

·         בתל אביביפו אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 1,791 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן 29 תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 80 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן ארבע תאונות קטלניות.

·         בירושלים אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 1,420 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן 22 תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 86 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן שתי תאונות קטלניות.

·         בחיפה אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 748 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן 12 תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 54 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן  תאונה אחת הייתה קטלנית.

·         בבאר שבע אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 577 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן שש תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 26 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן שתי תאונות קטלניות.

·         בפתח תקווה אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 505 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן 12 תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 23 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן שתי תאונות קטלניות.

·         בחולון אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 483 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן שבע תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 35 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים.

·         בראשון לציון אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 384 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן 11 תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 14 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן  תאונה אחת הייתה קטלנית.

·         בנתניה אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 364 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן 11 תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 18 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים.

·         בבני ברק אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 306 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן שלוש תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 18 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן אחת קטלנית.

·         ברמת גן אירעו בעשור האחרון (2008-2017) 305 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן שבע תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות). בשנת 2018 אירעו בעיר 12 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן  תאונה אחת הייתה קטלנית.

על פי נתוני עמותת אור ירוק, משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. אחת הבעיות של נסיעת משאיות בתוך היישובים היא כי אין להן מקום חניה מסודר בתוכם. כך, נוצר מצב שבו נהגי הרכבים הכבדים נאלצים לחנות במקומות מסוכנים, בסביבת האוכלוסייה, בין היתר בקרבת ילדים.

בנוסף, להערכת אנשי מקצוע, חסרים כ–4,000 נהגי רכבים כבדים בישראל. התוצאה של מחסור קשה זה היא שעות עבודה ארוכות במיוחד של נהגי המשאיות והעסקת נהגים ללא בדיקה של הרקע התעברותי שלהם. מעסיקים רבים אינם מקפידים על חוק שעות עבודה ומנוחה וכתוצאה ישנם נהגי רכבים כבדים שנוהגים ברציפות במשך 14, 16 ואפילו 18 שעות. שכרם הירוד ותנאי העבודה הפוגעניים יצרו מחסור בנהגי רכב כבד.

אחד הכלים האפקטיביים למעקב אחרי שעות עבודה שלא כחוק או נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, הוא הטכוגרף הדיגיטאלי. הטכוגרף הדיגיטאלי מתעד את פעולות הנהג כגון: מהירות הנסיעה, מרחק נסיעה ונתונים נוספים. הטכוגרף מאחסן תיעוד דיגיטאלי של פעילויות הנהג ושל הרכב בזיכרון הפנימי שלו, וגם באופן נפרד על כרטיס חכם שיש ברשות הנהג.

תמונה מהארכיון באדיבות : דוברות איחוד הצלה

אולי תתעניין ב...

החילונים יכולים לנשום לרווחה: 'אגודה' בראשות הרב וינגרטן מציגה קו פשרני בנושאי השבת

כמאה ימים לאחר הבחירות, שוחחנו הבוקר עם הרב יחיאל וינגרטן, יו"ר אגודת ישראל באשדוד וסגן …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים