מתהפך בקברו: באמפרים נבנו על ציר הרצל| חשש של תושבים שמא יהפוך לציר המוות כמו בז׳בוטינסקי פתח תקווה

התקנת הבאמפרים על שד׳ הרצל הכתה בהלם את הנהגים, שנסעו הבוקר לראשונה על הבאמפרים החדשים, משל היו שדרות הרצל מצויות בלב שכונת וילות הולנדית בכפר נידח בצפון הארץ. הכבישים הנוחים והרחבים שהיו בעבר הלא רחוק בשד׳ הרצל הוחלפו בנתיבים צרים, מסוכנים לתנועה, אשר לפי עדותו של עבדאללה, מהנדס התחבורה של ציר הרצל, נבנו כך בכוונת תחילה ובמטרה לגרום להאטת התנועה. האם אנחנו לקראת ציר ז׳בוטינסקי 2 בפתח תקווה שגבה 21 הרוגים כאן אצלנו באשדוד?

כאילו אמירותיהם של ראש העיר ד״ר יחיאל לסרי והמהנדס עבדאללה חוואש בישיבת מועצת העיר האחרונה, על כך שהתנאים הצרים בשד׳ הרצל נבנו כך בכוונת תחילה ובמטרה לגרום לנהגים לנסוע לאט יותר ובכך להקטין את כמות התאונות במקום ל-0 (כאילו שיעד כזה הוא בכלל אפשרי בשדרה ראשית בלב עיר גדולה), עכשיו הגיע תורם של הבאמפרים. האם התקנת הבאמפרים הינה ניסיון נואש של העירייה לטשטש את הביצוע הלקוי על הרצל? תושבי העיר דורשים לדעת מה התכנון הקיים, אם יש כזה, ולא עוד ״טלאי על טלאי״, במה שיכול לסכן חיי אדם.
נציין, כי באמפרים מותקנים, על פי רוב ואם בכלל, בלב שכונות מגורים, כאשר נדרשת שם מהירות נסיעה קטנה מאוד ולפחות למערכת ״אשדוד היום״ לא ידוע על מקרים, שבהם הותקנו באמפרים באמצע צירי נסיעה ראשיים, המהווים עורק תחבורה משמעותי בעיר החמישית בגודלה, אשדוד.
האם הבאמפרים תוכננו בתכנית המקורית של פרויקט התחבורה? ואם אכן היה בהתחלה, מדוע לא בוצע כבר, עם יתר העבודות שהיו על הכביש? או שמא, שוב, ניתן להסיק שלא באמת נערכה חשיבה מוקפדת בראשית הפרויקט ומדובר ברעיון מעורר תהיות בפני עצמו, של הרגע האחרון?

מי חלם על באמפרים על הרצל?

עוד בטרם החל פרויקט ״רי-ווי״ לשבש את חיי התושבים בעיר, שדרות הרצל היו עורק תחבורה מרכזי בעיר, ואיפשרו נסיעה נוחה מהאיזור הדרומי של העיר לצפוני ביתר קלות וללא הפרעות משמעותיות בדרך. האם הבאמפרים היו חלק מתכנית הפעולה של פרויקט ״רי-ווי״ עוד בראשית הדרך? או שמא מדובר בהברקה של הרגע האחרון וכפי הנראה ללא מחשבה מבוססת להצבת אמצעי התעבורה במקום הומה כלי רכב? מדובר בשערורייה נוספת בפני עצמה, ששוב, בפעם המי יודע כמה בשנים האחרונות, עובדים על ציר הרצל לאחר שנעשו בו הרבה עבודות. האם זו סיבה לביקורת נוספת?

באמפרים על שדרות הרצל בעיר אשדוד - מי חלם על תכנית כזו?
באמפרים על שד׳ הרצל – חלום בלהות או חלק מהתכנית המקורית של הפרויקט?

המלצת מבקר המדינה לחיוב אישי לראש העיר לסרי ולמנכ״ל העירייה בן עדי

דו״ח מבקר המדינה בנושא פרויקט ״רי-ווי״ פורסם רק לפני שבועות ספורים ובו המלצה לחיוב אישי הן לראש העיר והן למנכ״ל העירייה אילן בן עדי. ההמלצה של המבקר עוברת לידי הועדה לחיוב אישי של משרד הפנים ושם יוחלט על גובה הסכום, לא לפני שימונה משרד רואה חשבון אשר יאמוד את הנזק המשוער בגין החלטות בלתי סבירות שהתקבלו על ידי מקבלי ההחלטות. צריך להבין, שהמלצה לחיוב אישי מתבצעת על ידי מבקר המדינה רק אם הוא יודע שקיימות בידיו הוכחות חד משמעיות להתנהלות לא תקינה, בלשון המעטה. נציין, כי מבקר המדינה ממעט להשתמש באמצעי זה וכי באשדוד זו ההמלצה השניה לחייב אישית לאחר המלצתו לפני כשנה לחייב אישית את האחראים על חלוקת הכרטיסים להופעות בשווי מיליון שקלים. שני המקרים נמצאים עדיין בבחינה ובדיקה של הועדה לחיוב אישי של משרד הפנים ובעניין הכרטיסים כבר פורסם ב״אשדוד היום״, כי הנושא נמצא בבדיקה של משרד רואי חשבון אשר מונה במיוחד לצורך הבדיקה.

במועד סיום הביקורת של מבקר המדינה אשר פורסמה ביולי 19, טרם בוצעו מרכיבים רבים שנותרו בתוכנית לאחר צמצום הפרויקט, וכפי הכתוב בסיכום הביקורת לא היה בידי העירייה אומדן מפורט בנוגע ליתרת הכספים שהוצאתם נדרשת לביצוע יתרת מרכיבי הפרויקט שטרם בוצעו ולוחות זמנים עדכניים להשלמת ביצועם.

האם נדרשת ביקורת נוספת בעניין הבאמפרים? מהיכן נלקחו התקציבים ומי אישר אותם?

בנוגע להצבת הבאמפרים יש חובה לשאול מספר שאלות, ובתקווה שאלה תשאלנה על ידי חברי המועצה כבר בישיבה הקרובה ולאור העובדה שהמבקר בדו״ח הביקורת מציין מפורשות, כי כי בידי העירייה לא היה אומדן בנוגע ליתרת הכספים הנדרשים להמשך ביצוע הפעולות ולוח זמנים, נכון לכל הפחות ליום פרסום הדו״ח. השאלות הן: בהתאם לאיזה מכרז נעשו הבאמפרים? האם התקציב לטובת התקנת הבאמפרים נלקחת מתקציב העירייה? ואם כן, האם יש את אישור ועדת הכספים לכך? אישור חברי מועצת העיר? האם התקנת הבאמפרים הייתה בתכנית המקורית של הרי-ווי? אם כן, מדוע לא נבנו הבאמפרים בזמן שהתחילו העבודות על הציר? האם יש אישור של משרד התחבורה להתקנת הבאמפרים? האם יש אישור של ועדת התחבורה העירונית להתקנת הבאמפרים?
נזכיר לקוראים חלקים מדו״ח מבקר המדינה האחרון בנוגע לפרויקט התחבורה ״רי-ווי״ בעיר ונשאל – האם הופקו הלקחים מהדו״ח? או שמא נדרשת ביקורת נוספת על המהלכים הצפויים והבלתי צפויים של העירייה? גם כאן, לא יוכלו עוד חברי המועצה החדשים להגיד : ״לא ידענו, לא שמענו, לא ראינו״ או לחילופין ״הפרויקט התחיל לפני שנכנסנו לתפקיד״ הואיל וגם עכשיו ישנן משמעויות על איכות חיי התושבים וכן משמעויות תקציביות לא מעטות ואם כאן קולם לא יישמע אזי לא מן הנמנע שהם יהיו חלק מדו״ח הביקורת הבא, שנקווה שלא יהיה גרוע כמו זה הנוכחי.

מסר לחברי המועצה החדשים והוותיקים

האם הופקו הלקחים מהדו״ח? או שמא נדרשת ביקורת נוספת על המהלכים הצפויים והבלתי צפויים של העירייה? גם כאן, לא יוכלו עוד חברי המועצה החדשים להגיד : ״לא ידענו, לא שמענו, לא ראינו״ או לחילופין ״הפרויקט התחיל לפני שנכנסנו לתפקיד״ הואיל וגם עכשיו ישנן משמעויות על איכות חיי התושבים וכן משמעויות תקציביות לא מעטות ואם כאן קולם לא יישמע אזי לא מן הנמנע שהם יהיו חלק מדו״ח הביקורת הבא, שנקווה שלא יהיה גרוע כמו זה הנוכחי. מאז פרסום דו״ח המבקר ובחומרה הקשה שלו, למעט חלק מחברי האופוזיציה, לא שמענו את קולם של חברי המועצה מהקואליציה, אשר ככל הנראה חושבים, כי המשמעות של להיות חלק מהקואליציה משולה להיותם דגים באוקיינוס (מבלי להעליב את הדגים). חמורה ביותר העובדה, שאף את קולו של ראש העיר ד״ר יחיאל לסרי לא שמענו אומר: נתקן, נשפר, נפעל ולמעט התייחסות כוחנית אשר עניינה : ״נעתור לבג״צ כנגד הדו״ח״ לא זכינו לשמוע התבטאות שאומרת: ״עשינו טעויות ובואו נראה איך אנחנו מתקנים אותן״. וכדברי מילות השיר של נתן גושן ״באתי לחלום״: ״איך אפשר להתקדם אם לא מודים שיש טעות?״

התחייבות העירייה לממן מרכיבים בפרויקט

ביוני 2016 העביר מנכ"ל העירייה למשרד התחבורה התחייבות ולפיה העירייה תממן עבודות בהיקף כספי של כ-13.5 מיליון ש"ח, מבלי לדון בה או לאשר אותה לפני כן במועצת העירייה ובוועדת הכספים, וממילא הן לא אישרו מקור תקציבי למימון ההתחייבות לפני העברתה. האם בעניין התקנת הבאמפרים נערך דיון מקדים? האם ישנם כלל האישורים הדרושים לשימוש בתקציב? או שמא שוב, עולם כמנהגו נוהג?

הגדלת היקף ההתקשרות עם הקבלנים

נכון לאוקטובר 2018, צפי החשבון הסופי של אחד משני הקבלנים שהעירייה התקשרה עימם לביצוע העבודות בצירי ההעדפה, עמד על כ-45.6 מיליון ש"ח כולל מע"מ, כלומר כמעט בגובה העלות על פי הסכם ההתקשרות עימו, וזאת מבלי שבוצעו כל העבודות מושא ההתקשרות שעלותן אינה ידועה בשל שינוי תכנוני שהעירייה ביקשה לעשות. צפי החשבון לקבלן השני עומד על כ-67.8 מיליון ש"ח כולל מע"ם לביצוע ציר העדפה אחד, דהיינו חריגה של כ-24.1 מיליון ש"ח לעומת עלות ביצוע הציר לפי כתב הכמויות. נוסף על כך, הקבלן השני העביר לעירייה דרישת תשלום לפיצוי בסך כולל של כ-26 מיליון ש"ח מעבר לחריגה בצפי החשבון הסופי שלו. עם איזה קבלן ביצוע עבדו הפעם בעירייה? מי שילם לו ומה הסכומים?

עוד נכתב בדו״ח המבקר, כי בישיבותיה באפריל ובמאי 2017 אישרה מועצת העירייה להגדיל את היקף ההתקשרות עם שני הקבלנים האמורים מבלי שהגדלה זו נדונה ואושרה בוועדת הכספים ומבלי שהועברו לחברי המועצה נתונים נדרשים לצורך קבלת החלטה מושכלת בעניין, אף שחלקם ביקשו לקבלם. לאחר שמנכ"ל העירייה וראש העירייה הציגו לחברי המועצה את הנתונים בעמימות החליטה המועצה להגדיל את התקציב של שני הקבלנים בסך כולל של 35 מיליון ש"ח, ומהם 15 מיליון ש"ח שיוקצו מתקציב העירייה לשנת 2017. האם הפעם נעשתה פעולה דומה?

עיריית אשדוד סירבה להשיב על השאלות שהעברנו.

אולי תתעניין ב...

איך לתכנן טיול מושלם בחו"ל?

חסכתם תקופה ארוכה לטיול הזה וכעת אתם עומדים להזמין טיסה. לפני שאתם ממהרים להיכנס לרשת ולמצוא את הטיסה …

תגובה אחת

  1. לכאורה ראש העיר וסגנו כנפו ובן עדי מחליטים החלטות בניהם על הכספים שהוכתבה הביצוע שלהם
    מעניין מה עבר להם בראש שנותנים סכומי עתק כאלה לקבלנים
    ועוד חורגים ומאפשרים תוספות של עשרות מיליוני שקלים
    משהו מסריח כאן,שיבדקו את התנהלותם בחשבונות הבנק שלהם
    ושל המשפחות שלהם בטוח ימצאו דברים חריגים..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים