מצוקת חניה קשה בתחנת הרכבת באשדוד| דו״ח מבקר המדינה חושף את הנתונים

סייע בהכנת הכתבה: רוני סאיג.

מצוקת החניה בסמוך לתחנת הרכבת באשדוד ניכרת היטב בשטח וכעת, עלתה על הכתב בדו״ח מבקר המדינה האחרון בנושא תחבורה ותחבורה ציבורית. הנגשה לתחבורה ציבורית? מסתבר, שדאגה לחנייה בסמוך לתחנת הרכבת היא חלק בלתי נפרד מהנגישות הנדרשת בתחום. 

נסיעה לבאר שבע? לתל אביב או אפילו לצפון? למי יש כוח לעמוד בפקקים? מי מאיתנו לא תכנן נסיעה ברכבת ישראל ופינוי לשבת במזגן עם מחשב נייד פעיל, בזמן שכל העקשנים ליד ממשיכים לסבול בפקקים בכבישים? 

התכנית אומנם טובה ומוצלחת הרבה פעמים אבל סוגיית החניה ליד תחנת הרכבת מעיבה לא פעם על הנוסעים בתחבורה הציבורית. לצד תלונות על אי-סנכרון של האוטובוסים העירוניים עם שעות הנסיעה של הרכבות באופן מדוייק, עומדת האפשרות הנוחה והיעילה פשוט להגיע עם הרכב ישירות לתחנת הרכבת ומשם לנסוע לכל יעד בארץ. 

רק שהאפשרות להגיע ולהנחות את הרכב בסמוך לתחנת הרכבת שמורה למעטים בלבד כאשר מחד, עומד המספר האסטרונומי של כמות הנוסעים דרך תחנת אשדוד של מעל מיליון ו-700 אלף נוסעים בשנה עם ממוצע יומי של כ-5,800 נוסעים מול 388 מקומות חניה בלבד. 

מזדהים עם הנתונים? 

מי מתושבי אשדוד אשר נוסע ברכבת, לא מצא את עצמו נאלץ לחפש חניה? בעקבות אילוצים בחלק משעות הבוקר אף להחנות לעיתים בניגוד לחוקי התנועה, לא מתוך נוחות אלא משום שזה המצב בתחנת הרכבת המקומית. אם כל זה נשמע לכם מוכר, מסתבר, כי בין עיקרי דו"ח מבקר המדינה המיוחד בנושא התחבורה ציבורית, אשר פורסם בחודש אפריל האחרון, הוא מעיד על כשלים במערך התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבות) ובחלק הנוגע לתחום הסעת ההמונים ורכבת ישראל מתייחס מבקר המדינה לתחנת רכב עד הלום באשדוד וכך כתב:

  • "חנייה היא מוצר משלים הנדרש להגדלת כדאיות הנסיעה ברכבת, במיוחד בהיעדר אפשרויות הגעה חליפיות יעילות של תח"צ לתחנת הרכבת".
  • "בדיקת משרד מבקר המדינה העלתה כי מספר מקומות החנייה הקיים בפועל ליד התחנות נמוך בשיעור ניכר ממספר החניות הדרוש על פי הנחות הסקר שנערך עבור משרד התחבורה ב-2008".
  • "נמצא, כי מספר מקומות החנייה ליד תחנות הרכבת ברחובות, בבאר שבע מרכז,
  • באשדוד עד הלום ובעכו נמוך בשיעור ניכר מהמספר הנדרש לפי הנחת מבצעי הסקר ב-2008. לדוגמה, בשנים 2008 – 2017 חל גידול של כ-53% במספר הנוסעים בתחנת הרכבת עד הלום באשדוד, ואולם מספר מקומות החנייה המוסדרים לא גדל בשיעור דומה: באפריל 2017 היו באזור המתחם רק כ-388 מקומות חנייה מוסדרים, מספר שכאמור לא ענה על צרכי הנוסעים עוד בעבר".

ממצאי מבקר המדינה, המופיעים בדוח מקבלים אישוש יום יומי בהכירנו מקרוב, את תמונת המצב הקיימת בתחנה המשרתת את תושבי אשדוד, הנאלצים באלפים לצאת מהעיר בכל בוקר בעקבות תעסוקה, סטודנטים, לימודים, חיילים וחיילות ועוד. השאלה העולה בעקבות הממצאים, היא מה כוחה של הנהגת העיר וכיצד היא דואגת לעשרות אלפי משתמשי הרכבת היוצאים את העיר בדרך זאת בכל יום? ראוי, כי ראש העיר, והנוגעים בדבר יהיו ערים לנושאים הנוגעים לעיר אשדוד יפעלו במשנה מרץ מול משרד התחבורה במטרה להוסיף ולקדם פתרון חניה יעיל כהגדרתו על ידי מבקר המדינה, וחניה כמוצר משלים למשתמשי הרכבת בעיר.

מספר נוסעים ממוצע ב-2017, מספר מקומות החניה המוצעים בתחנות הגדולות מול מקומות חניה נדרשים:

תחנהמס׳ הנוסעים ב-2017ממוצע יומי של נוסעיםמקומות חניה מוצעיםמס׳ מקומות החניה המינימלי לפי הסקר מ-2008
חיפה2,434,4498,1551,4671,014
רחובות2,168,6057,229237904
נתניה1,890,655
6,3021,052788
באר שבע1,856,8146,189300774
אשדוד1,755,6945,852388731
עכו1,252,4284,175230522

צילום: אשדוד היום

אולי תתעניין ב...

הודלף המכתב של לסרי לעובדי העירייה: ״צמצמנו את הפניות שמאלה והצרנו את רוחב הנתיבים כעת התנועה זורמת על הרצל״

ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר, החליט לפנות היום (שני) לעובדי העירייה, בניסיון להעביר דרכם מסר …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים