מערכת החינוך באשדוד: "שום דבר לא קורה, אף אחד לא בא, אף אחד לא הולך, זה נורא"| מתוך: ״מחכים לגודו״

תחום החינוך אמור להיות התחום החשוב ביותר בלב כל עיר או יישוב. ההשקעה בחינוך היא זו שנותנת את פירותיה ברבות השנים, בדמות הצלחה של ילדי העיר והגעה לעמדות מפתח בצה״ל ובחברה הישראלית ככלל. בעוד בערים אחרות אנו רואים מאבק של ממש על כל עשירית אחוז של הצלחה, רשימת בתי ספר וגנים המיועדים לשיפוץ ותכניות חינוך ייחודיות, כאן אצלנו באשדוד יש בעיקר שקט. ריבוי אחראים על תחום החינוך לא בהכרח מוביל להצלחה ותעיד על כך הירידה באחוז הזכאים לתעודת בגרות בעיר

בעשור האחרון, מי שהיה הממונה על תחום החינוך בעיר הוא מר יהודה פרנקל (78). פרנקל, חברו הטוב של ראש העיר ואיש משכמו ומעלה, לא נבחר למועצת העיר בקדנציה הנוכחית, כאשר ראש העיר החליט לקדם את ממלא מקומו גבי כנפו למקום השני על חשבון יהודה פרנקל שזז למקום השלישי, וכאמור, נותר מחוץ למועצת העיר. ייתכן, כי המהלך בוצע הואיל וכנפו ידע, כי לא יצליחו לגרום להצבעה למועצת העיר, שהרי בעניין המנדטים דרושה אהדה ישירה ולא עקיפה כמו זו של ש״ס או אגודה בעניין בחירת ראש העיר בפתק נפרד. אל דאגה למר פרנקל, בישיבת מועצת העיר האחרונה, דאג ראש העיר להעביר באישור מועצה את העסקתו כיועץ בתחום החינוך לראש העיר (הנושא טרם אושר על ידי משרד הפנים).

"כדאי לנו לחכות, לא?"

מחכים לגודו (בצרפתית: En attendant Godot) הוא מחזה מאת סמואל בקט, שעלה על הבמה בשנת 1953. המחזה עוסק בנושא הציפייה כנותנת משמעות לחיים, מצד אחד, ומצד שני, כמעוררת מודעות לזמן החולף בחיי האדם.

להלן מספר ציטוטים מובילים מהמחזה הנודע ״מחכים לגודו״, אשר מתאימים גם לעניין החינוך באשדוד. גם פה, פשוט מחכים.


  • "מה עושים עכשיו? מחכים"
  • "מחר הכול ילך יותר טוב. גודו בטוח יבוא מחר"
  • "שום דבר לא קורה, אף אחד לא בא, אף אחד לא הולך, זה נורא"
  • "בסוף אנחנו תמיד מוצאים משהו, הא, דידי, שייתן לנו להרגיש כאילו אנחנו קיימים״
  • "במקום הזה ובזמן הזה כול האנושות היא אנחנו, בין אם אנו אוהבים זאת, בין אם לאו. בואו נפיק את המירב מכך, לפני שיהיה מאוחר מדי!"

מי הבוס?

עם תחילת הקדנציה הנוכחית היה נראה, כי ראש העיר מציב לנגד עיניו את תחום החינוך בעיר ולאחר עשור, שבו כיהן כראש עיר ולא עסק באופן ישיר בתחום החינוך כממונה, החליט ראש העיר בעצמו להיות הממונה על תחום החינוך. מחד, מדובר בצעד נבון, אחראי ומתבקש מראש העיר, במיוחד לאור המצב הקשה של המערכת בשנים האחרונות; מאידך, ראש העיר טרוד בכל כך הרבה נושאים משמעותיים בעיר, מטבע הדברים. האם ימצא את הקשב הדרוש לו לשם ניהול תחום החינוך בעיר? בנוסף, החליט ראש העיר לבזר סמכויות בתוך התחום וחילק אותו כך: הממונה המשותפת עם ראש העיר על התחום היא סגניתו, שרון מרק, שלא קיבלה סמכויות על החינוך העל-יסודי ומתעוררת שאלה חשובה האם קיימת בידיה סמכות כלשהי בתחום? שהרי בשורה כלשהי טרם שמענו ממנה בתחום החינוך. על תחום הגיל הרך אחראית חברת המועצה ד״ר אפרת נאור, שהצליחה להוכיח בזמן קצר, במעט דיבורים והרבה מעשים, כי טובת ילדי העיר לנגד עינייה. ההישג המשמעותי שלה, עד כה, הוא קיומן של קייטנות במהלך חודש אוגוסט, במהלך חסר תקדים שלא היה לפני כן ובכך, הצליחה להעניק שקט להורים רבים והעסקה של ממש לילדים. לאחרונה, הכריזה חברת המועצה סטלה וינשטיין על קיומו של כנס בהובלה שלה בנושא האכיפה על המשפחתונים הפרטיים – יוזמה ראויה וטובה, שמקבלת את תשומת הלב הנחוצה ובוודאי לאור מקרי ההתעללות בילדים, המתפרסמים מעת לעת. יו״ר ועדת החינוך בעיר הוא ממלא מקומו של ראש העיר, גבי כנפו , אשר ככל הידוע לנו, מתחילת הקדנציה הנוכחית ובאופן וודאי מתחילת השנה, לא כינס את ועדת החינוך העירונית ולו פעם אחת. ישיבת אשר תוכננה להתקיים ביוני 19, נדחתה, שימו לב, לספטמבר. אתם קוראים נכון. הועדה החדשה, שלא התכנסה השנה כלל, תתכנס, לראשונה, לאחר פתיחת שנת הלימודים. מה ההשפעה שתהיה לישיבה כזו? מה הנושאים אשר יועלו? הכל כרגע לוט בערפל וכפי הנראה אף רחוק מעיני הציבור. אם כך, מי הבוס אנחנו שואלים? על מי מוטלת האחריות בתחום החינוך?

אין מצויינות-יש ירידה בזכאים לתעודת בגרות

כלל ידוע לפיו, במקום שלא חותרים למצויינות, לחדשנות ולקידום, עלולה להיות ירידה. הכלל הזה תקף השנה בתחום החינוך באשדוד. אחרי שנים, שבהן נאלצו תושבי העיר להסתפק בנתונים בינוניים ומטה הן בהישגים לתעודת בגרות והן בנתוני הגיוס לצה״ל, הגיעה הירידה בהישגים. מי לקוח אחריות על הירידה בהישגים? האם שמענו את קולו של ראש העיר? של ממלא מקומו? של סגניתו? של ממונה כלשהו על תחום החינוך? לא ולא. במקום לשמוע על תכנית חינוך חדשה ומאתגרת, תקציבים מיוחדים או היערכות כלשהי לתחילת השנה, החליטו בעיריית אשדוד להעביר מסרים בחלק מהעיתונות המקומית, אשר לפיהם מצב הזכאים לתעודת בגרות הוא מהמצטיינים במדינה. רק מה? נתונים של בתי ספר שלמים כלל לא הוכנסו לחישובי הממוצע, משום מה ומסיבה כלשהי. במקרה או שלא במקרה, היו אלה נתונים של בתי ספר עם אחוז הצלחה נמוך מאוד בזכאות לתעודת בגרות. על פי משרד החינוך, בתי הספר האלה כלולים, כמובן, בממוצע העירוני של אשדוד. מי התלמידים אשר לומדים בבתי הספר האלה? ילדי העיר אשדוד. הם ולא אחרים. אם כך, מדוע העירייה החליטה, לכאורה, להשמיט את בתי הספר האלה מחישובי הממוצע? לא ברור.

בשורה-אין

בעוד בערים אחרות, אנו שומעים על תכניות חינוך ייחודיות, בתי ספר חדשים נפתחים ובהם יש מגמות שונות ומגוונות, רשימות של בתי הספר אשר יזכו לעבור שיפוץ מקיף מתפרסמות בציבור, בתי ספר עם שיטות לימוד שונות המאפשרים להורים ולילדים לבחור את השיטה המתאימה להם, פתיחת איזורי הרישום- ואילו באשדוד? שקט ודממה. חברי הקואליציה, מסיבותיהם, שותקים בעניין זה וחברי האופוזיציה אף הם לא מביאים עמם בשורה בתחום החינוך. התחום החשוב ביותר בכל עיר נותר באשדוד ללא אדם שהחינוך הוא כל מהותו בחיים.

ראש מנהל החינוך – אריה מימון

ירידה באחוז הזכאים לתעודת בגרות, ירידה בזכאות לבגרות מצטיינת, נתוני חינוך פחות מהממוצע הארצי לצד תקציבי עתק. מה הסיבה שראש העיר, סגניו והממונה על החינוך פשוט שומרים על שתיקה בנושא? וכן, כיצד אריה מימון ישן בלילות שחלפו מאז פרסום התמונה החינוכית בעיר אשדוד, שמעולם לא הייתה עיר מגוריו, אומנם, אך הוא בתפקידו כראש מנהל החינוך כבר שנים רבות?

התמונה החינוכית באשדוד, אשר עולה מהנתונים שהתפרסמו על ידי משרד החינוך לא מחמיאים, וזו בלשון המעטה. ירידה באחוז הזכאים לתעודת בגרות לצד ירידה באחוז הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת ובכל אופן כבר שנים מתחת לממוצע הארצי בנתון זה, אינם מבשרים טובות לעיר אשדוד ולבני הנוער הלומדים בה בפרט.

נראה, כי להצטלם עם סיר דגים חריפים לשבת, לציין פסטיבל ריקוד או לשחרר עובדי ניקיון לביתם ביום חם כל אלה ביחד, הגם שהם חשובים ומעניינים, חשובים קצת יותר לראש העיר וחבריו מאשר התמונה החינוכית הבינונית ומטה בעיר אשדוד. אחרת כיצד ניתן להסביר את העובדה, שכל אלה גם יחד צויינו לאחרונה בעמודי הפייסבוק השונים של נבחרי הציבור ואילו מילה אחת לא על התמונה החינוכית?

האם ישנה היערכות מיוחדת לקראת תחילת שנת הלימודים? האם מישהו מראש העיר ו/או סגניו עומלים על תכנית חינוך ייחודית לעיר? ייחודית לבתי ספר מסויימים? או שמא מישהו בטוח, כי לשקוד על השמרים מוביל להצלחה יתרה כלשהי? לצאת לחו״ל לצורך חתימה על הסכם כלשהו או יריד עליה כלשהו או ליצור ברית ערים תאומות נשמע סקסי בהרבה מאשר לדאוג לחינוך בעיר ועדיין, לא נמצא אף לא צדיק אחד במועצת העיר שידבר אחרת? שיציג עמדה כלשהי בנוגע לתמונת החינוך באשדוד? מה העניין להיות איש ציבור אם מרבית הזמן פשוט עסוקים ב….לשמור על הדממה? מילא חברי הקואליציה המנועים מראש מלהביע את עמדתם וסיבותיהם עמם, אך מה קורה עם חברי האופוזיציה? ידוע, כי להיות חבר באופוזיציה הינו תפקיד כפוי טובה וסזיפי, ככזה המצופה ממנו לשמור על השמנת השייכת לציבור אבל האם מישהו מהם בלע את לשונו? ככל הידוע לנו, לא.

לראש העיר יש 5 סגנים בשכר: אבי אמסלם, הרב יחיאל ויינגרטן, שמעון כצנלסון, גבי כנפו ושרון מרק, שהיא גם ממונה על החינוך- מכל אלה גם יחד, כולל גם ראש העיר, לא שמענו מילה, לפחות לא בעמודי הפייסבוק הממומנים שלהם, על נושא החינוך בעיר והתמונה החינוכית כפי שפורסמה.

תכנית חינוך חדשנית? תכנית אד-החוק לשיפור ההישגים שנמצאים בירידה? תכנית לעידוד גיוס לתפקידים משמעותיים בצה״ל? ישיבת מועצה דחופה בנושא? שום כלום.

לשם האיזון וההשווואה נציין, כי חובה זו חלה לא פחות גם על חברי האופוזיציה, אשר גם מהם לא שמענו ולו מילה אחת בפומבי בנושא. כולם חשופים לנתונים, כולם מכירים ויודעים את המצב וכולם, לצערנו הרב, שותקים. למה?

קריית מלאכי ואשדוד זהות באחוז הזכאים לתעודת בגרות

לא חשבנו, כי נידרש להשוואה הזו, אך בכל זאת היא זועקת הן בשל הסמיכות של שתי הערים והן בשל התהום שאמורה להיות ביניהם בכל הנוגע להישגי החינוך. קריית מלאכי, עיריית פיתוח בואך עיר קטנה בת 24,000 תושבים עם אחוז גבוה מאוד של עולים חדשים וכן אחוז לא מבוטל של חרדים, מתהדרת באחוז זכאות לבגרות זהה לזה של אשדוד? אכן כן. בעיר אשדוד, עלות הדירות מגיעה למיליונים רבים ולעיתים אף לא רחוקה מהעלות בתל אביב, התקציבים להם אשדוד זוכה הינם תקציבי עתק בטח ביחס לקריית מלאכי. מה הסיבה, אם כך, לאחוז הזכאים לבגרות הנמוך באשדוד? מי ייקח אחריות?

עם תקציב של מעל מיליארד ומאה מיליון שקלים בעיר אשדוד, הציפייה הייתה להיות בין ערים המצטיינות בארץ בעולם החינוך. התמונה החינוכית, כידוע, רחוקה בהרבה מהציפיות.

67.4% זכאות לבגרות בלבד, המהווים ירידה באחוז הזכאים מהשנה שעברה ובוודאי נמצאים מתחת לממוצע הארצי.

גם במדד הבגרות המצטיינת חלה ירידה והיא עומדת על 4.1% בלבד ובכל מקרה מדד זה נמוך בהרבה מהממוצע הארצי העומד על 8.2%.

אחוז הזכאים לתעודת בגרות עם אנגלית ברמה של 5 יחידות לימוד עומד על 34.4% שזו אומנם עליה מהשנה שעברה אך פחות מהממוצע הארצי העומד על 37.7%.

אחוז הזכאים לתעודת בגרות עם מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד עלה מהשנה שעברה ועומד על 15.9% וכעת נמצא מעל הממוצע הארצי העומד על 15.5%.

אחוז הגיוס לצה״ל אצל בנות נמצא אף הוא בירידה ועומד על 48.3% בלבד.

אחוז הגיוס לצה״ל בקרב בנים הינו נתון הנמצא בעלייה ביחס לשנה שעבר, אך עדיין נמוך בהשוואה לערים אחרות, ועומד על: 77.7%.

עיריית אשדוד טרם העבירה את תגובתה על הדברים וככל שתעביר, הרי זו תוכנס במלואה.

תמונה ראשית מתוך pixabay

אולי תתעניין ב...

נכט ואמסלם לא נפרדים: האם הם מתכננים מהלך פוליטי לעתיד?

ממלא מקום ראש העיר אבי אמסלם, יחד עם יו"ר עתיד אשדוד חבר המועצה אלי נכט …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים