מי מבקש מעובדי עירייה לשתף את הפוסט של ראש העיר?

אתמול, העלה ראש העיר או מי מטעמו פוסט בעניין מחאת תושבי העיר אשר פרצה לרחובות בשבועות האחרונים

למערכת "אשדוד היום" הגיעו ידיעות וצילומי מסך, לפיהן גורמים מסוימים מבקשים מעובדי עירייה לשתף את הפוסט של ראש העיר.

מי אותם אנשים המפיצים את ההודעות האלה? האם הפצת ההודעות הינה על דעתו של ראש העיר? או שמא הוא כלל איננו מודע לכך? האם הבקשה היא חוקית? האם מפיצי ההודעות ערים למתרחש ברשתות החברתיות ולרחשי לב העם ברצון לשינוי שלטוני, לכאורה? האם הפצת הבקשה מעידה על לחץ של מי מהגורמים? ובכלל, איזו תועלת יכולה להיות משיתוף פוסט על ידי בקשה ולא כזה הנובע מעומק הנשמה? מה חושבים על כך עובדי העירייה שקיבלו את ההודעות האלה? האם צייתו לבקשה? או שמא התעלמו? האם מישהו ממפיצי ההודעה אוכפים את בקשת השיתוף?

עיינו בהנחיות אשר עדכן היועץ המשפטי לממשלה בנובמבר 2012 ושם, כתוב במפורש האיסור של עובדי הרשות המקומית כמפורט כאן:

"איסורי החוק הפלילי
באשר לאיסורים העוסקים בשימוש בכוח המשרה ובכוח השררה לקידום מטרות זרות, לרבות פוליטיות, דומה כי הפרתם נכללת במסגרת הדין הפלילי הכללי (פרק ט', סימן ד' לחוק העונשין,התשל"ז – 9111 .)
לגבי השתתפות בתעמולת בחירות לכנסת או בתעמולת בחירות בתחום רשות מקומית שבה מתקיימות בחירות, נקבע, בין היתר, איסור פלילי קונקרטי על עובד רשות מקומית, שהוא בעל סמכות מינהלית או תפקיד שכרוך בו מגע עם קהל, לקחת חלק בתעמולת בחירות (סעיף .93א) לחוק הבחירות לכנסת.

יודגש על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, כי איסור זה חל על כל עובדי הרשות המקומית, ללא הבדל דרגה, שהם בעלי סמכות מינהלית או תפקיד שכרוך בו מגע עם קהל. לעניין זה יובהר, כי המונח "סמכות מינהלית" כולל, לצד סמכויות על-פי דין, כל סמכות שיש עמה הכוח להכריע הכרעות כלפי אנשים מן הציבור, ובכלל זה סמכותם של הממונים על בעלי סמכויות מינהליות.
המונח תעמולת בחירות אינו מוגדר בחוק, והוא מתפרש לפי מכלול הנסיבות, לרבות עיתויה ותכנה של הפעילות. כך, למשל, עובדי רשות מקומית אינם רשאים להרצות או לארגן חוגי בית לקראת הבחירות.
עוד יודגש בהיבט הפלילי, כי תעמולת בחירות המתבצעת בשעות העבודה ותוך שימוש בנכסי או בכספי הרשות המקומית, עלולה להוות גם עבירה על הוראות סעיף 2א' לחוק דרכי תעמולה וסעיף 2 לחוק המפלגות, התשנ"ב".

שימוש בעובדים לצרכים פוליטיים
איסור חמור מוטל על שימוש בעובדי הרשות המקומית לצרכים פוליטיים במסגרת שעות העבודה. שימוש מעין זה עלול להוות עבירה פלילית, וזו לכאורה הוצאה בלתי חוקית (ראו לעניין זה סעיף 229 לפקודת העיריות).
בנוסף, נראה כי שימוש מעין זה, כאשר הוא נעשה בקשר עם תעמולת בחירות, יכול שיכלל במסגרת האיסור לעשות שימוש "בכספים של גוף מבוקר" לפי סעיף 2א לחוק דרכי תעמולה.
לצד האמור ובנוסף לו, על עובדי הרשויות המקומיות, ובפרט על הדרג הנבחר, להימנע מלפנות לכפופים להם בבקשה שיתנדבו או יטלו חלק בפעילות פוליטית, וזאת בין אם מדובר בפעילות שבמסגרת העבודה ובין אם מדובר בפעילות שאינה במסגרת העבודה או בפעילות
התנדבותית. כך לדוגמא יש להימנע מלשתף עובדי רשויות מקומיות בסיורים, שעורך הדרג הנבחר במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות, אם הסיור נערך במסגרת מערכת הבחירות. פעולות מעין זו אינן ראויות, שכן קיים חשש לניצול מעמד לשם השגת רווח פוליטי.

 

עיריית אשדוד סירבה למסור את תגובתה לדברים וככל שתמסור הרי שזו תפורסם במלואה.

 

אולי תתעניין ב...

ליגת התיכונים בכדורסל יצאה לדרך

היום יצאה הליגה לתיכונים בכדורסל לעונה נוספת. מדובר באירוע הספורט האנרגטי והצעיר ביותר בעיר. 9 …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים