הסטוריז של אשדוד היום

העלה סטורי

מחדל חוסר הטיפול בקְשִׁישִׁים בתקופת הסגרים- דו״ח מבקר העירייה

מי יגן על הקשישים בעיר? דו״ח מבקר עיריית אשדוד לשנת 2020: ״התברר, כי לא קיים מאגר נתונים אמין ועדכני של אוכלוסיית הקשישים, שניתן לבסס עליו את אספקת השירותים״

בישיבת מועצת העיר האחרונה אשר התקיימה בתחילת נובמבר, הונח על שולחנם של חברי מועצת העיר, דו״ח מבקר העירייה לשנת 2020. בין היתר, בדק מבקר העירייה מר שלמה בן עזרא את נושא בניית מסד הנתונים לצורך הספקת שירותים בזמן חירום. התחום הזה אמון על מנהל הרווחה, אשר בראשו עומדת הגב׳ רונית צור.

טראומת הסגרים הראשונים לאחר התפרצות הקורונה עוד במרץ 2020, הותירה את חותמה על כל פלחי האוכלוסייה ובעיקר בקרבם של בני ובנות הגיל השלישי. הסגרים הוכיחו בצורה חד משמעית, כי קשישים ללא ילדים כלל או כאלה שילדיהם מתגוררים מחוץ לעיר, נותרו חסרי אונים אל מול חוסר היכולת לצאת מהבית. רבים מהם נאלצו לצאת בכל זאת מביתם לצורך רכישת מזון או תרופות וסיכנו בכך את חייהם. לא מעט מהם, אף חלו ונפטרו. דו״ח מבקר העירייה לשנת 2020 חושף את ערוותם של האחראים על הרווחה בעיר ומותיר ספקות רבים ואינספור סימני שאלה לעניין הטיפול באוכלוסיית הקשישים.

במבוא לו״ח נכתב, כי ב-17 במרץ 2020, בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה, הוטל על מדינת ישראל סגר כללי שנמשך כחודש וחצי. נוכח הטלת הסגר, נדרשה העירייה להיערך לאספקת שירותים מיוחדים לאוכלוסיית הקשישים תושבי העיר בני 65 ומעלה, לרבות אספקת מזון ותרופות. התברר, כי לא קיים בעירייה מאגר נתונים אמין ועדכני של אוכלוסיית הקשישים, שניתן לבסס עליו את אספקת השירותים. כך נכתב באותיות קידוש לבנה בדו״ח הביקורת של מבקר העירייה. מדו״חות קודמים ידוע, כי מבקר העירייה שלמה בן עזרא הוא לא בדיוק מסוג המבקרים הקשוחים ביותר שניתן למצוא עליי אדמות ועדיין, תוצאות הדו״ח הזה הינן קשות ומותירות ספק רב בנוגע לעבודתם של בעלי תפקיד וותיקים במנהל הרווחה וראש המנהל בראשם.

עוד נמצא בדו״ח, כי קבוצת התושבים שעל פי הרישומים לא היה להם מכשיר טלפון, שהכילה 5,694 רשומות, לא טופלה לאורך כל תהליך בניית מסד הנתונים, עד למועד הביקורת.

הביקורת העירה, כי מאחר ו עובדיה בנוגע לכמות התושבים שאין יכולת ליצרו עמם קשר טלפוני היתה ידועה מתחילת תהליך העבודה, היה צורך מבעוד מועד לבחון דרכים אחרות לאתרם, מכיוון שקיים חשש כי מדובר באוכלוסיה בעלת סיכון גבוה. בפועל, משימה זו לא הוטלה על אף גורם עירוני. כתוצאה מכך, נכון למועד סיום הביקורת בינואר 2021 לא הושלם תהליך בניית מסד הנתונים, כולל הגעה לבתי התושבים שעל פי רישומיה עירייה לא היה להם טלפון קווי או נייד.

מהנתונים שנמסרו לביקורת עולה, כי במהלך הסקר לא הצליחו הסוקרים ליצור קשר עם 6,912 תושבים, על פי הפילוח הבא:

  • 5,672 תושבים שלגביהם נרשם ״חיוג ללא מענה״.
  • 1,021 תושבים שסירבו לשוחח עם הסוקר.
  • 219 תושבים שלגביהם נרשם ״קשיי שפה״ ולא ניתן היה לתקשר עמם בשפתם.

כתוצאה מכך, הצטברו לאורך התהליך כולו בסך הכל 12,606 רשומות שלא טופלו כלל.

מהמדגם עלה, כי רוב הקשישים שלא היו מוכרים על ידי הרווחה, שביקשו סיוע במסגרת הסקר ושפרטיהם הועברו למינהל לשירותים חברתיים, לא טופלו או לא היה תיעוד על הטיפול בהם.

בסיכום הביקורת נכתב, כי למרבה הצער, לאחר למעלה משנה שבמהלכה נעשו נסיונות להקים מאגר נתונים הכולל את כל תושבי העיר בני 65 ומעלה, לא היה בידי העירייה קובץ שלם ומעודכן הכולל את כל האוכלוסיה המבוקשת. תהליך בניית מסד הנתונים המתואר בדו״ח ממחיש את הצורך בהשלמת הקמתו של מחסן נתונים מרכזי, שישרת את כל יחידות הארגון, שכל המערכות התפעוליות יתממשקו אליו ויוכלו לשאוב מתוכו נתונים.

הערות ראש העיר ד״ר יחיאל לסרי לדו״ח:

ראש העיר הנחה את מנכ״לה עירייה אילן בן עדי להקים קבוצת עבודה, שתכלול את נציגי המנהל לשירותים חברתיים, אגף המחשוב והחברה העירונית לתרבות, שיוטל עליה לבנות מערכת מידע שתכלול את פרטיהם של התושבים בני 65 ומעלה המתגוררים באשדוד.

בנוסף לכך, ראש העיר הנחה את אגף מערכות המידע לאפיין את קובץ בני 65 ומעלה, כך שיהיה ממשק בינו לבין מערכת המידע של המינהל לשירותים חברתיים, דבר שיאפשר תקשורת בין המערכות ויצירת התראות. כמו כן, יש לאפיין את המערכת כך שהנתונים בקובץ יעודכנו באופן שוטף.

ממינהל שירותי רווחה נמסר:

–          עם פרוץ הקורונה, בחורף 2020, הבינה העירייה את חשיבות ההגעה לכל אחד מהאזרחים הוותיקים בעיר, ויזמה את הקמתו של מטה 65+ אשר פעל במהלך הסגר הראשון ויצר מאגר נתונים מאוחד של אוכלוסייה זו. בתוך כך עלה כי מאגרי הנתונים השונים (כולל מרשם האוכלוסין) אינם מדויקים ומלאים ולכן, ביוזמת ראש העיר ד"ר לסרי, הוקם מטה אבות ואמהות אשר שם לו למטרה להגיע טלפונית ו/או פיזית לכל ותיקי העיר ולמפות את צרכיהם בעת חירום.

–          במסגרת פעילות זה נוצר קשר עם מרבית תושבי העיר, כאשר עובדי העירייה והחברה העירונית הגיעו ליותר מ-8,600 ביקורים בבתי אזרחים ותיקים, שפרטיהם לא היו מעודכנים במאגרי הנתונים.

–          יש לציין כי ראש העיר, אשר יזם את הקמת משלט הקורונה כחצי שנה לפני הקמת המשלט הארצי, זיהה גם במקרה זה את הצורך והנחה להגיע ככל האפשר לכל האזרחים הוותיקים. זאת כאמור זמן רב לפני מהלכים דומים של המשרד לשוויון חברתי, משרד הרווחה והביטחון החברתי ורשויות אחרות,
ובהצלחה רבה מהן.

–          אם יש אזרח/ית ותיק/ה אשר חש בדידות והוא/היא או משפחתו זקוקים לסיוע מכל סוג שהוא, הם מוזמנים לפנות למחלקות לשירותים חברתיים בהתאם לכתובת מגוריהם או למוקד 106 ופנייתם תועבר בהתאם להמשך טיפול.

תמונה מתוך pixabay

אולי תתעניין ב...

אגף העליה והקליטה ארגן מופע חנוכה חינם לילדי אשדוד

אגף העליה והקליטה, אשר הממונה עליו היא חברת המועצה סטלה וינשטיין, ארגן מופע חנוכה לילדי …

תגובה אחת

  1. הקומבינה האשדודית

    נבחרים מושחתים…
    אין להם חמלה,אין להם שכל, אין להם רגישות…
    עלק דוקטור…הזניח את החוליה הכי חלשה באוכלוסיה…
    לסרי וחבריו, אתם מגעילים אותי…
    אבל ההזנחה בהכל, חינוך, תרבות, תעסוקה, איכות אוויר…
    בקיצור אתם הורגים אותנו, לסרי וחבריו הביתה…כמה שיותר מהר❗❗❗

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.