הסטוריז של אשדוד היום

העלה סטורי

מה קורה במערך התקשוב של מנהל החינוך בעיריית אשדוד?| נשארים מאחור

הכתבה שתעניין כל הורה ותלמיד בעיר: יצאנו לבדוק מקרוב את הנושא לאחר פניות של מספר מנהלי בתי ספר למערכת ״אשדוד היום״ וכן הורים שטוענים, כי אין מספיק מחשבים משוכללים שיכולים לתת מענה לתלמידים. ממנהל החינוך נמסר: ״מערכת התקשוב מן המתקדמות והמאובזרות בישראל ועל כך גאוותינו״

יצא לכם לשאול את הילדים שלכם האם קיימים אצלם בבית הספר מספיק מחשבים? האם כיתת המחשבים אכן מעניקה מענה הולם ללימוד מחשבים בכל עת? ובכלל, מה במנהל החינוך חושבים על המצב של המחשבים בבתי הספר?

נתחיל בסקירה : במנהל החינוך בעיריית אשדוד, קיים מערך תקשוב שאותו מנהל רכז התקשוב נטע לב. בהתאם לעמוד הפייסבוק של לב, נראה, כי לב הוא תושב קיבוץ בארי, שלמד פסיכולוגיה\ סוציולוגיה.יתכן מאוד, כי באמתחתו של לב קיימת השכלה נוספת

מהו תפקידו העיקרי של רכז\מנהל תקשוב ? 

· שילוב תוכן, ספרים דיגיטליים.

· הקניית אוריינות דיגיטלית.

· הערכה והיבחנות בסביבה דיגיטלית.

· טיפול ואספקת סביבה ממוחשבת לשימוש התלמידים בבתי הספר (כיתת מחשבים).

· שימוש בתוכנות ניהול פדגוגי.

· ליווי והדרכת צוות בית הספר בשימוש בסביבות ענן.

· יישום כל תפוקות תוכנית התקשוב הלאומית בהלימה למדיניות משרד החינוך.

מה הדרישות המינמליות על פי משרד החינוך לתפקיד זה ? 

· בעלי תעודת הוראה.

· בעלי תואר ראשון לפחות, רצוי תואר שני בתחום טכנולוגיות למידה.

· ותק של שנת הוראה אחת לפחות.

· המלצות ממנהלי בתי הספר ומפקחים כוללים על יכולת להוביל תהליכים.

· ניסיון בהטמעה והובלת תהליכים בתחום הטכנו-פדגוגיה בבית הספר.

אחרי שסיימנו עם הסקירה של בעל התפקיד המרכזי וכן הדרישות לצורך ביצוע התפקיד, נבדוק מה באמת קורה במחלקת התקשוב במנהל החינוך בעיריית אשדוד. האם רכז התקשוב בחינוך בעיריית אשדוד אכן מבצע את תפקידו כראוי? האם הוא מתאים לתפקיד? והאם עומד בדרישות? 

אם נסתכל על הסעיפים הכתובים בתפקידו של רכז התקשוב בחינוך וננסה להעריך את כל אחד מהתפקידים העיקרים, לפחות על פי חלק מהתוצאה בשטח, הציון יהיה נמוך מאוד, שכן בשביל לשפר, נהיה חייבים להכיר בעובדה שיש בעיה בתחום התקשוב בבתי הספר. בואו נודה על האמת ונגיד, כי אנו לוקים בחסר לפחות בחלק מהסעיפים הנ"ל , ספרים דיגיטלים – כמעט ואין שימוש, שימוש בסביבת ענן? –בהחלט לא. כיצד יתכוננו התלמידים לקראת שירות משמעותי בצה״ל? פלא שהייצוג של תלמידים מהעיר אשדוד ביחידות הסייבר המובחרות הוא מהנמוכים בארץ? בוודאי ביחס לגודלה של העיר.

הבטן הרכה- אספקת סביבה ממוחשבת בבית הספר

נדגיש, כי הנקודה הרגישה ביותר מכל הסעיפים הפוגעים ישירות בתלמידי בתי הספר באשדוד היא אספקת סביבה ממוחשבת (כיתת מחשבים). ערכנו מחקר מקיף ויסודי, גם נכנסנו למספר בתי ספר ובחנו את הדברים מקרוב והכי מפתיע, ששמענו עדויות קשות הכוללות בקשה של מובילים בחינוך "לא לחשוף את שמם".  

במספר כיתות מחשבים בבתי ספר בעיר, מצאנו ציוד מיושן, שאינו יכול לספק את צרכי התלמידים וצרכי המקצועות הנלמדים בהם נדרשת סביבה ממוחשבת. בחלק מבתי הספר, הופתענו לגלות שאין כיתת מחשבים בטענה שהכיתה הישנה פורקה לטובת החלפה במחשבים חדשים. אין ספק, כי מאוד משמח לשמוע שמחליטים בעירייה להחליף ציוד של מחשבים, אבל כשהבנו שהמחשבים פורקו בתחילת שנה ונכון לחודש מרץ השנה עדיין לא הגיעו המחשבים החדשים , אז שאלנו שאלה מתבקשת: מדוע לפרק את המחשבים כל כך הרבה זמן לפני הגעתו של הציוד החדש? למה להשאיר בית ספר שלם לא מענה בכיתת מחשבים? 

עוד הופתענו לגלות, כי בכיתה מדעית-טכנולוגית באחד מהמקיפים בעיר (השם שמור במערכת) לא היה אפילו מחשב אחד תקין בכיתה.

עוד התגלה, כי שיעורי מחשבים בכמה בתי ספר בעיר בוטלו לא פעם לאורך השנה גם בגלל המחסור בכיתות מחשבים וגם מסיבות נוספות.

תופעה חדשה- הורים מנסים לגייס תרומות לטובת רכישת מחשבים לבית הספר

מצאנו תופעה מדאיגה של הורים, המנסים לגייס תרומות על מנת להכניס מחשבים לבתי הספר ( לדוגמא בבית הספר שחקים ברובע ט"ו והם לא היחידים) וזה עוד מצב טוב שבו יש מודעות גבוהה להורים. לצערנו, יש הורים שעסוקים עד מעל הראש בעול הפרנסה והטיפול בכל הילדים והמשפחה ולא מאוד מתעניינים בנושא ספציפי כמו: מחשבים בכיתת מחשבים. בשביל זה אנחנו פה, על מנת להביא נושא זה לידיעת הציבור כולו. פשוט לשאול את הילדים, להבין מה המצב ולהתריע, לדבר, לספר, לגלות. רק ככה ניתן יהיה לשפר את המצב הקיים והמצב, בלשון המעטה, מדאיג.

ההורים בעיר כמעט שלא מודעים לבעיה ולמחסור הגדול אך בהחלט יכולים להסיק מכך, כי קיימת פגיעה בתלמידים. במיוחד בתלמידים שמגיעים לבית הספר במטרה ללמוד ולהצליח להתקבל ליחידו סייבר בצבא והלאה באקדמיה.

ישנם מנהלי בית ספר אשר הנושא נמצא בדמם אך כוחם מוגבל מאוד אל מול מנהל החינוך בעירייה. ישנם מנהלים אשר מביעים חשש לשתף ועסוקים בניסיונות טיוח אלה ואחרים. זו בוודאי לא אשמתם והם אמורים לקבל את הציוד אבל המינימום המצופה מבעלי דרגה כל כך בכירה וגבוהה, אחריות על מאות תלמידים, מחובתם לדבר, לחשוף, לשתף ואם הם לא מצליחים לבד- תמיד אפשר לשתף את ההורים אשר להם אין שום נגיעה לעיריית אשדוד ולא יהססו להפעיל לחץ לפתרון הבעיה.

לאחר שהצלחנו להעביר את הרושם הראשוני בעניין מערך התקשוב בחינוך, נעבור לדרישות התפקיד שאותם מציב משרד החינוך בטרם ייבחר אדם זה או אחר לתפקיד.

האם בכלל האיש האחראי מטעם עיריית אשדוד מתאים לתפקיד? • רצוי תואר שני בתחום טכנולוגי . • ניסיון בהטמעה והובלת תהליכים בתחום הטכנו-פדגוגיה בבית הספר.• ידע בתחום התקשוב. אלה הם רק חלק מדרישות התפקיד ולנו רק נותר לשאול- האם הרכז הנמצא היום בתפקידו, אכן אוחז בכל הקריטריונים לתפקיד? שאלה פתוחה.

בגשם המכרזים האחרון שהוציאה עיריית אשדוד עלה גם מכרז לתפקיד רכז תקשוב במנהל חינוך. האם אכן האדם המוכשר ביותר לתפקיד ייבחר? נחזיק כולנו אצבעות שכך יהיה. הגשת מועמדות עד ה-30/06/22.

אולי הגיע הזמן להביא שינוי גם בתחום התקשוב לחינוך באשדוד ? יש לא מעט תושבי העיר אשדוד שבהחלט עונים לקריטריונים ובעלי נסיון רב שללא ספק יוכלו להביא שינוי בנושא .

להלן תגובת עיריית אשדוד:

״מינהל החינוך פועל בהתאם לתוכניות עבודה מאושרות ומפוקחות לכל אורך השנה. כך בכל תחומי החינוך וכך גם בעולם התקשוב והטמעת חינוך טכנולוגי במוסדות החינוך בעיר, בהם אנו מציגים מערכת תקשוב מן המתקדמות והמאובזרות בישראל ועל כך גאוותנו. רק בחמש השנים האחרונות הושקעו מעל ל-25 מיליון ₪ בציוד מחשוב ותשתיות תקשורת, ובתקופת הקורונה בפרט הושקעו 8 מיליון ש"ח.

מכלול התיאורים המוצג בשמם של גורמים עלומים אינו מוכר לנו משום מוסד חינוכי בעיר, ובכל מקרה שמתקיים חשש לפער במוסד כלשהו נשמח לקבל פרטים ולטפל. ככל שאנו יודעים, תוכניות העבודה פועלות כסדרן ואנו לא מכירים תופעות חריגות כפי העולה משאלותייך. אנו מכירים רק מקרה אחד של פירוק כיתת מחשבים שנעשה בשנים האחרונות, וגם זאת לאור בקשת בית הספר שגילה צורך מיידי בכיתה זו, וגם מעבר זה היה לפרק זמן קצר.

חשוב להדגיש כי פירוק והעברת כיתות במוסדות חינוך הם דבר שנעשה כל שנה על ידי בית הספר, מתוך שיקולים פדגוגיים, ובכל מקרה לעולם בית הספר לא נשאר ללא כיתת מחשבים, אפילו לא בתקופת הקורונה כאשר ספקים וחברות התקשו לספק ציוד והזמנות.

בשל האמור והידיעה כי אשדוד מציגה מערכת תקשוב מהטובות בארץ, אנו לא מכירים לא התארגנויות הורים לגיוס כספים עבור חדרי מחשב וגם לא תלונות בנדון, כפי העולה משאלותייך.

משרד החינוך אחראי על התחום הפדגוגי הכולל הכשרת מורים למערכת התקשוב בתוך מוסדות החינוך. עיריית אשדוד, על מנת לפתח ולקדם את עולם התקשוב במוסדות החינוך, השקיעה מיליונים במערכת התקשוב (ראי פירוט חלקי בקובץ המצורף) ויצרה תקן שתרכז ותנהל את התחום מול המוסדות. זהו ערך מוסף של מערכת ה"מגדילה ראש" לטובת ילדי העיר והיחידה המופקדת על כך במינהל החינוך עושה זאת לשביעות רצון המערכת. בראש היחידה במינהל החינוך עומד מנהל בעל תואר שני בחינוך עם התמחות בתקשוב ולמידה, ותפקידו בניית תשתיות והכשרה של סביבת הלימוד במוסדות החינוך. בתוך כך ולאור העובדה שהעירייה נוקטת ביוזמה עצמית ומעבר לנדרש, מנהל היחידה דאג לקדם יוזמות ושיתופי פעולה עם גורמים שונים מהמובילים בארץ בתחום התקשוב, במטרה להשביח את הכלים והאיכויות הניתנות למורים לביצוע עבודתם.

ככל שיש לך שאלות ספציפיות הנוגעות במוסד כלשהו והן מעוגנות בעובדות, נשמח לקבלן ולטפל בהן באופן מקצועי. אחרי הכל למינהל החינוך יש רצון להעניק את המיטב והמרב לילדי העיר״.

צילום מתוך pixabay

אולי תתעניין ב...

הוארך מעצרו של הצעיר שדקר אתמול איש צוות ב׳בית הדר׳

חקירת אירוע הדקירה אמש במוסד רפואי בעיר אשדוד – בימ"ש השלום האריך הבוקר את מעצרו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.