מה יהיה על רובע הנחל? | האם פעילות ועדי הנמל היא בבחינת כוסות רוח למת?

כוסות רוח למת? בעוד ההסתדרות משכה התנגדותה לרובע הנחל, ועדי נמל אשדוד החלו להחתים העובדים על התנגדויות מטעמם. מעט מדי? מאוחר מדי?

במשך מספר שנים מנהל ועד העובדים בנמל אשדוד מו"מ מול המדינה על הקמת הנמל החדש, שפתיחתו צפויה לפגוע פגיעה אנושה בהכנסות הנמל וכתוצאה מכך בהכנסות העובדים ובביטחונם התעסוקתי.

כולנו זוכרים את הפרשה, שהסעירה את המדינה במרכזה עמד מנהיג העובדים של נמל אשדוד, אלון חסן, למשפט מול האשמות קשות כנגדו ולאור כך נאלץ לעזוב את תפקידו כראש הוועד ובכך נותרו עובדי הנמל ללא מנהיג בעל שיעור קומה שינהל את המו"מ על הקמת הנמל החדש בסמוך לנמל אשדוד, מול המדינה. הפרשה לוותה בהתקפות חסרות תקדים, לא רק על חסן עצמו שבסופו של דבר יצא זכאי לחלוטין מכל הסעיפים בהם הואשם, אלא גם על העובדים עצמם ובכך הקשו עליהם להמשיך במו"מ מהמקום בו הוא הופסק טרם יציאתו של חסן מהמשחק. 

ברקע אז עמד "הסכם ברצלונה" כשעיקרי ההסכם היו, כי נמל אשדוד יופרט במלואו ויוקם בו מסוף מכולות נוסף, בסמוך לנמל אשדוד יוקם נמל פרטי חדש, הוועדים בשני הנמלים יורשו לפעול תחת ועד מאוחד ובנוסף יחזיקו העובדים בכ- 25% מהאחזקות בנמל הקיים ובנמל החדש. מאז ועד היום חלפו כ-5 שנים וכפי שכבר רבים מבינים, שינויים רבים חלו בתמונת ההסכם עליו צפויים לחתום העובדים כשנכון להיום אין זכר לאותו הסכם. הנמל החדש יפעל באופן עצמאי ללא כל קשר לנמל אשדוד ולעובדיו ואחוז האחזקה של העובדים בחברות יעמוד כנראה על 0%. המצב שנוצר מאז יציאתו של חסן מהמו"מ הוא כזה שבעוד בעבר עסק המו"מ במה יקבלו העובדים בתמורה להקמת נמל פרטי ובהפרטת נמל אשדוד, עיקרי המו"מ כיום הינו על ביטחונם התעסוקתי של העובדים בלבד וגם זה באופן מוגבל לכ-10 שנים מיום תחילת התחרות ורק על 70% מהפרמיה של עובדי התפעול, בכפוף לתנאים מסוימים. עיקר המחלוקות במו"מ כיום הינו על השאלה, בבעלות מי יהיו רציפים 24,25 האם בידי נמל אשדוד או שמא בידי גוף אחר כשגם תקופת הביטחון התעסוקתי של 10 שנים עודנה במחלוקת ווועדי העובדים מבקשים שביטחונם התעסוקתי יובטח לתקופה ארוכה יותר.

להלן הפוסט, שהעלה אלון חסן, יו״ר ועד הנמל לשעבר, אתמול (ראשון) בערב:

לאחרונה, במקביל לתחילת תקופת הבחירות, הן לרשויות המקומיות והן לכנסת ישראל, עלתה סוגיית רובע הנחל לכותרות, זאת מאחר ואישור תוכנית רובע הנחל ע"י הוועדות השונות עשויה להביא לאובדן הכנסות לחברת נמל אשדוד זאת בשל מפגעים סביבתיים מהנמל העשויים לפגוע באיכות חייהם של תושבי רובע הנחל, מפגעים כגון רעש, זיהום אויר וכד'. יצוין, כי אחסנת מכולות חומרים מסוכנים בנמל אשדוד הועתקה בעבר לחלק הצפוני ביותר בנמל וזאת במטרה להקטין החשיפה של תושבי אשדוד במקרים של אירועי חומרים מסוכנים (חומ"ס). מי שעשוי להרוויח מאישור תוכנית רובע הנחל הינו הנמל החדש אשר ממוקם צפונית לנמל אשדוד ויכול להוות פתרון לסוגיית המפגעים הסביבתיים והשפעתם על רובע הנחל. העתקת עבודות אלה ואחרות צפונית לנמל אשדוד עשויה להוות פתרון לבעיות הקיימות לאישור תוכנית רובע הנחל מצד אחד ומצד שני לגרום לאובדן הכנסות נוסף לנמל אשדוד ולעובדיו. היינו מצפים, כי לאור אובדן ההכנסות הצפוי לנמל אשדוד והפגיעה הצפויה לביטחונם התעסוקתי של עובדי הנמל, נראה את נציגי וועדי העובדים בנמל פועלים במרץ להגשת התנגדויות לתוכנית רובע הנחל עוד כשהוגשה לראשונה לאישור הוועדה, אך לא כך קרה. למזלם של העובדים, מי שהגיש התנגדויות לתוכנית הראשונה שהוגשה ועצר את התוכנית לפני שאושרה והביאה לפגיעה בהם, הייתה דווקא הנהלת הנמל וגורמים נוספים שצפו פגיעה בפעילותם.

מוזר היה לראות כיצד העובדים העומדים בפני פגיעה כפולה בפרנסתם, הן לאור התחרות הצפויה והן לאור המגבלות שיחולו על הנמל לאור אישור תוכנית רובע הנחל, אינם עושים דבר למען ביטחונם התעסוקתי. האם היו מי מנציגי העובדים שראו בקרבתם לראש העיר יחיאל לסריולגבי כנפו, ממלא מקומו שהינם חברי מרכז ליכוד, גשר להסכם המתגבש מול שר התחבורה היוצא ישראל כץ? אחרת קשה להסביר כיצד נרתמו נציגי וועדים וגורמים משפיעים בקרב העובדים לסייע בבחירתו של יחיאל לסרי לראשות העיר ולסייע למפלגת הליכוד בבחירות האחרונות שהרי ראש העיר וממלא מקומו, גבי כנפו, קידמו את הקמת הנמל החדש ואף הצהירו על כך בפומבי כחלק ממסע הבחירות לראשות העיר וכן קידמו ועודם מקדמים את אישור תוכנית רובע הנחל. כך נכון גם לגבי השר ישראל כץ אשר יצא נחרצות כנגד עובדי הנמל והצהיר לא פעם, כי לא ייכנע לדרישותיהם ולסחטנותם ולמרות הכל זכה לדחיפה לא מבוטלת מנציגי וועד העובדים.

פלאייר שהופץ בנמל אשדוד בימים האחרונים

לאחר שנדחתה תוכנית רובע הנחל בפעם הראשונה, הוגשה התוכנית בשנית והפעם הופתענו לגלות, כי הסתדרות העובדים הצטרפה להתנגדויות שהגישה התאחדות התעשיינים כנגד הקמת השכונה. מפתיע לא פחות היה לפתוח היום בבוקר את אתר "המטען" ולגלות, כי ההסתדרות פנתה לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע וביקשה למחוק את בקשתה להצטרף לעתירה של התאחדות התעשיינים. ביקורת רבה מופנית כעת להסתדרות העובדים שהסירה התנגדויותיה מבלי שניתן פתרון לבעיית הפגיעה בעובדי חברת הנמל.

בימים האחרונים, מחתימים וועדי העובדים בנמל אשדוד את העובדים על הגשה של התנגדויות פרטניות לשכונת רובע הנחל ויתכן וזה לאור הביקורת הרבה מבית שנשמעה על נציגי עובדים שהלכו יד ביד עם הנהגת השלטון המקומי המחזיקים באינטרסים שונים ומנוגדים מאלו של עובדי הנמלים, לכאורה. יתכן מאוד כי היציאה המחודשת לבחירות לכנסת טרפה מחדש את הקלפים, והתקוות בהן נתלו נציגי הוועדים המקורבים למרכז הליכוד התפוגגו, כאשר שר התחבורה היוצא, ישראל כץ הוחלף בשר בצלאל סמוטריץ' מאיחוד מפלגות הימין, וזאת בעוד השר ישראל כץ מבקש לסיים את הרפורמה בה החל בהקדם האפשרי וללא כל פשרות ויתכן בכך יותיר את העובדים קירחים מכאן ומכאן.האם אין זה מעט מידי ומאוחר מידי? ימים יגידו.

צילום ראשי: שבתאי טל

אולי תתעניין ב...

דקירות ברובע ו׳

מתנדבי רפואת חירום של איחוד הצלה מסניף אשדוד הוזעקו לרחוב נתן אלבז באשדוד בעקבות דיווח …

תגובה אחת

  1. חרפה של וועדים מכרו את העובדים לאינטרסים זרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים