זהירות: בור ביוב פתוח בכניסה לתחנת הרכבת| מדור פניות למערכת

הבוקר, התקבלה פניה למדור הפניות למערכת מתושבת העיר, אשר ביקשה להסב את תשומת הלב לבור ביוב פתוח, הנמצא על אי התנועה בכניסה לתחנת הרכבת באשדוד.

״הבור מאוד מסוכן ובלילה בקלות ניתן למעוד ולשבור את הרגל, במקרה הקל״, אמרה לנו התושבת המודאגת. נציין, כי הבור נמצא, כאמור, על אי תנועה מוזנח בכניסה לתחנת הרכבת, המשמש, באין ברירה אחרת, בחניה לרכבים גבוהים בעיקר מסוג ג׳יפ משום שהוא מצריך עליה על המדרכה.

בתחנת הרכבת באשדוד עוברים, מדי יום, אלפי אנשים, רבים מהם תושבי העיר המבקשים לצאת מחוץ לעיר לצורך עבודה או לימודים אקדמאיים. מדובר בתחנת רכבת ישנה, אשר הנגישות בה עם עגלות ו/או לנכים מוגבלת, באופן יחסי לתחנות רכבת במקומות אחרים בארץ. כאילו שההזנחה הניכרת במקום לא מספיקה, המחסור במקומות חניה, היום אנחנו נחשפים למפגע בטיחותי בדמות בור פתוח.

מעיריית אשדוד טרם נמסרה תגובה על פנייתנו זו.

בור הביוב הפתוח באופן מסוכן:

דו״ח מבקר המדינה אודות מצוקת החניה בתחנת הרכבת באשדוד

מצוקת החניה בסמוך לתחנת הרכבת באשדוד ניכרת היטב בשטח וכעת, עלתה על הכתב בדו״ח מבקר המדינה האחרון (חודש מאי 2019) בנושא תחבורה ותחבורה ציבורית. הנגשה לתחבורה ציבורית? מסתבר, שדאגה לחנייה בסמוך לתחנת הרכבת היא חלק בלתי נפרד מהנגישות הנדרשת בתחום. 

נסיעה לבאר שבע? לתל אביב או אפילו לצפון? למי יש כוח לעמוד בפקקים? מי מאיתנו לא תכנן נסיעה ברכבת ישראל ופינוי לשבת במזגן עם מחשב נייד פעיל, בזמן שכל העקשנים ליד ממשיכים לסבול בפקקים בכבישים? 

התכנית אומנם טובה ומוצלחת הרבה פעמים אבל סוגיית החניה ליד תחנת הרכבת מעיבה לא פעם על הנוסעים בתחבורה הציבורית. לצד תלונות על אי-סנכרון של האוטובוסים העירוניים עם שעות הנסיעה של הרכבות באופן מדוייק, עומדת האפשרות הנוחה והיעילה פשוט להגיע עם הרכב ישירות לתחנת הרכבת ומשם לנסוע לכל יעד בארץ. 

רק שהאפשרות להגיע ולהנחות את הרכב בסמוך לתחנת הרכבת שמורה למעטים בלבד כאשר מחד, עומד המספר האסטרונומי של כמות הנוסעים דרך תחנת אשדוד של מעל מיליון ו-700 אלף נוסעים בשנה עם ממוצע יומי של כ-5,800 נוסעים מול 388 מקומות חניה בלבד. 

מזדהים עם הנתונים? 

מי מתושבי אשדוד אשר נוסע ברכבת, לא מצא את עצמו נאלץ לחפש חניה? בעקבות אילוצים בחלק משעות הבוקר אף להחנות לעיתים בניגוד לחוקי התנועה, לא מתוך נוחות אלא משום שזה המצב בתחנת הרכבת המקומית. אם כל זה נשמע לכם מוכר, מסתבר, כי בין עיקרי דו"ח מבקר המדינה המיוחד בנושא התחבורה ציבורית, אשר פורסם בחודש אפריל האחרון, הוא מעיד על כשלים במערך התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבות) ובחלק הנוגע לתחום הסעת ההמונים ורכבת ישראל מתייחס מבקר המדינה לתחנת רכב עד הלום באשדוד וכך כתב: 

  • "חנייה היא מוצר משלים הנדרש להגדלת כדאיות הנסיעה ברכבת, במיוחד בהיעדר אפשרויות הגעה חליפיות יעילות של תח"צ לתחנת הרכבת".
  • "בדיקת משרד מבקר המדינה העלתה כי מספר מקומות החנייה הקיים בפועל ליד התחנות נמוך בשיעור ניכר ממספר החניות הדרוש על פי הנחות הסקר שנערך עבור משרד התחבורה ב-2008".
  • "נמצא, כי מספר מקומות החנייה ליד תחנות הרכבת ברחובות, בבאר שבע מרכז,
  • באשדוד עד הלום ובעכו נמוך בשיעור ניכר מהמספר הנדרש לפי הנחת מבצעי הסקר ב-2008. לדוגמה, בשנים 2008 – 2017 חל גידול של כ-53% במספר הנוסעים בתחנת הרכבת עד הלום באשדוד, ואולם מספר מקומות החנייה המוסדרים לא גדל בשיעור דומה: באפריל 2017 היו באזור המתחם רק כ-388 מקומות חנייה מוסדרים, מספר שכאמור לא ענה על צרכי הנוסעים עוד בעבר".

ממצאי מבקר המדינה, המופיעים בדוח מקבלים אישוש יום יומי בהכירנו מקרוב, את תמונת המצב הקיימת בתחנה המשרתת את תושבי אשדוד, הנאלצים באלפים לצאת מהעיר בכל בוקר בעקבות תעסוקה, סטודנטים, לימודים, חיילים וחיילות ועוד. השאלה העולה בעקבות הממצאים, היא מה כוחה של הנהגת העיר וכיצד היא דואגת לעשרות אלפי משתמשי הרכבת היוצאים את העיר בדרך זאת בכל יום? ראוי, כי ראש העיר, והנוגעים בדבר יהיו ערים לנושאים הנוגעים לעיר אשדוד יפעלו במשנה מרץ מול משרד התחבורה במטרה להוסיף ולקדם פתרון חניה יעיל כהגדרתו על ידי מבקר המדינה, וחניה כמוצר משלים למשתמשי הרכבת בעיר.

מספר נוסעים ממוצע ב-2017, מספר מקומות החניה המוצעים בתחנות הגדולות מול מקומות חניה נדרשים:

תחנהמס׳ הנוסעים ב-2017ממוצע יומי של נוסעיםמקומות חניה מוצעיםמס׳ מקומות החניה המינימלי לפי הסקר מ-2008
חיפה2,434,4498,1551,4671,014
רחובות2,168,6057,229237904
נתניה1,890,655
6,3021,052788
באר שבע1,856,8146,189300774
אשדוד1,755,6945,852388731
עכו1,252,4284,175230522


אולי תתעניין ב...

דקירות ברובע ו׳

מתנדבי רפואת חירום של איחוד הצלה מסניף אשדוד הוזעקו לרחוב נתן אלבז באשדוד בעקבות דיווח …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים