השמחה המוקדמת של לסרי וכחלון: בית המשפט עיכב משמעותית החלטה לבנות 3,000 דירות באשדוד| האם ההגירה השלילית תימשך?

בפסק דין אשר התקבל השבוע על ידי כבוד השופט דן גדעון, החליט בית המשפט לבטל את החלטת הותמ"ל (ועדה ארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור) לבניית 3,000 דירות ולהחזירה לדיון מחדש שם: "אין התייחסות להרחבה הצפויה של פעילות הנמל".

נראה, כי הצילומים של ראש העיר והפרגון הגדול לשר האוצר כחלון היו מוקדמים מדי, שכן משמעות ההחלטה היא עיכוב משמעותי של בניית שכונת מגורים עם 3,000 דירות, כאמור, אם בכלל יאושרו בסופו של דבר.

צעירי העיר אשדוד כבר זועמים. נראה, כי איש לא מביט להם בעיניים וכפי הנראה, ההגירה השלילית צפויה להמשיך ואולי אף לגדול. מקומות הדיור באשדוד נמצאים בחוסר משמעותי ועכשיו, עם החלטת בית המשפט לבטל את ההחלטה לבניית 3,000 דירות בסמוך לנמל אשדוד ולעורף הנמל הדרומי המתוכנן, וממערב לאיזור התעשייה הקלה באשדוד, הייאוש נעשה ממשי הרבה יותר. אבל האם צעירי העיר מעוניינים להתגורר המקום בו, חלילה, יחלו במחלות קשות? יסבלו ממפגעים סביבתיים חמורים הנובעים מתעשייה? מוכנים להקטין את מקומות העבודה הצפויים? שאלות אלה ואחרות עומדות לפתחם של קברניטי העיר שנדמה, כי כבר עשו כמעט כל טעות בעניין הצעירים בעיר.

העותרות בעתירה הן: התאחדות התעשיינים, חברת נמלי ישראל (חנ"י) וחברת נמל אשדוד כנגד משרד האוצר, עיריית אשדוד והפורום הציבורי לאיכות הסביבה.

רקע לדברים

ב-6/10/16, התקבלה החלטת ממשלה, אשר במסגרתה הכריזה הממשלה על מתחם פארק לכיש כמתחם מועדף לדיור. לפני ההחלטה היה שיח בין רשות מנהל מקרקעי ישראל, חברת נמלי ישראל, משרד התחבורה, מטה הדיור הלאומי ועיריית אשדוד.

המשרד להגנת הסביבה הוציא מכתב ב- 18/12/16, לפיו התכנית המוצעת מצויה בסמיכות לאיזור תעשייה כבדה, מחסני ערובה ועורף הנמל אשר עושים שימוש ואחסנה של חומרים מסוכנים. עוד נכתב, כי סקר הסיכונים לא תואם למדיניות המעודכנת לגבי נמלים ומחסני ערובה.

לטענת העותרות, עצם הפקדת התכנית והחלטת הותמ"ל לאשרה, לוקות בחוסר סבירות קיצוני – זאת בשל היקף החומרים המסוכנים המשונעים דרך נמל אשדוד, והמאוחסנים בו, במסגרת פעילותה. לטענתן, מפעילות הנמל נובעות השפעות סביבתיות ובריאותיות, לרבות זיהום אוויר, רעש, זיהום וכיוצא באלו, כאשר ההשפעה המשמעותית ביותר נובעת מטיפול בחומרים מסוכנים ושינועם דרך הנמל.

העותרות בעניין זה הגיעו מוכנות היטב לדיון, עם חוות דעת של מומחי סביבה, אשר תמכו בדעתן.

חברת נמל אשדוד טענה, כי ההיקף המשמעותי של התכנית מבחינת השטח וכמות הדירות הצפויות עם גודל האוכלוסיה במקום ומשך ביצוע התכנית (15 שנה), לא נשקלו במסגרתה שיקולים הנוגעים להשפעה העתידית של הנמל על שטח התכנית כולל התחשבות בהגדלת היקף הפעילות של הנמל בעתיד, ולא נבחנו הדרישות לעניין מרחקי הבטיחות על פי הקריטריונים העדכניים שקבע המשרד להגנת הסביבה.

סיכום הדברים על ידי כבוד השופט גד גדעון:

"לסיכום עניין זה-סבורני, כי ההחלטה לאשר את התכנית ולדחות את התנגדויות העותרים, בהיעדר תשתית עובדתית כוללת ומלאה באשר לסיכונים העלולים לנבוע מפעילות הנמל…אף ללא התייחסות להרחבה הצפויה של פעילות הנמל ואזור התעשייה בעתיד; תוך הסתפקות בכך שהתכנית עומדת בקריטריונים המקלים, החלים על המצב הקיים – מהווה חריגה ממתחם הסבירות.

על כן יש לבטל את החלטת הותמ"ל, ולהחזיר אליה את הסוגיה לשם דיון מחדש.

פסק הדין התקבל ביום שני, כ"ג בטבת תשע"ט, 31 בדצמבר 2018, בהעדר הצדדים.

אולי תתעניין ב...

בתושייה ובמהירות: המציל דודו כהן הציל אדם מטביעה בחוף מי-עמי

צוות המצילים בחוף מי-עמי הצילו במהלך השבת אדם מטביעה בחוף מי-עמי. המציל דודו כהן רץ …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

שינוי גודל גופנים