הסטוריז של אשדוד היום

העלה סטורי

הנחת אבן פינה לשכונת 'פארק לכיש' או שוחד בחירות?

בית המשפט ביטל את החלטת הותמ"ל לתכנית הבניה 'פארק לכיש' אך עיריית אשדוד החליטה לקיים טקס אבן פינה לשכונה הזו. דווקא עכשיו. תעלומה?

מחר (שלישי), מתוכנן להיערך טקס הנחת אבן הפינה של שכונת 'פארק לכיש', במעמד שר האוצר משה כחלון וראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי. זאת חרף העובדה שבית המשפט החליט לבטל את אישור הותמ"ל והמשמעות היא, כי צפוי לחלוף זמן רב עד שהטרקטורים יחלו בעבודתם בשטח, אם בכלל. אז לאיזה צורך משמש הטקס, אתם שואלים? גם אנחנו.

הזמנה לטקס הנחת אבן הפינה שיתקיים מחר

מוזמנים ושאינם מוזמנים

האחראים על נושא הבניה במדינת ישראל הם, בין היתר, משרד השיכון, אשר מי שעמד בראשו עד לפני מספר שבועות היה חה"כ יואב גלנט, שכפי הנראה בהזמנה לא מוזמן באופן רשמי לטקס. לעומת זאת, מנכ"ל רשות מנהל מקרקעי ישראל כן מוזמן. גם נושא זה מעורר תהיות וסימני שאלה שכדאי לחשוב ולתת עליהם את הדעת.

כמו כן, לא הוזמנו: ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, שר הפנים אריה דרעי וכיוצא בזה. המשמעות ברמה הארצית היא גבוהה מאוד, בטח עכשיו בסמוך לבחירות, שכן ההצבעה בבחירות לכנסת מתבצעת באמצעות פתק אחד בלבד ולכן, בשונה מהבחירות לרשות המקומית, לא ניתן לפצל כוח ולהעניק פתק אחד לראש הממשלה ופתק אחר לנציג בכנסת. בנוסף, הסמיכות של טקס הנחת אבן הפינה לבחירות, בצירוף ביטול התכנית על ידי בית המשפט, מעוררת שאלות ותהיות. האם זו התודה לה מצפים שרי הליכוד, חברי הכנסת של הליכוד וכמובן ראש הממשלה בראשם, מראש העיר אשדוד שקיבל מהליכוד בבחירות האחרונות תקציב של 2 מיליון שקלים לניהול הקמפיין שלו?

בית המשפט הכריע וביטל את החלטת הותמ"ל

לפני כחודש (31/12/18), בפסק דין שניתן בבית משפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, החליט כבוד השופט גד גדעון, לבטל את אישור הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור) עקב עתירה שהוגשה על ידי חברת נמלי ישראל, חברת נמל אשדוד והתאחדות התעשיינים של ישראל.

להלן ביטול אישור הותמ"ל על ידי כבוד השופט גד גדעון:

ראש העיר מצהיר על בשורה גדולה לעיר – מוקדם מדי

ביוני 2018, הבטיח לסרי בדף הפייסבוק שלו, כי תכנית פארק לכיש אושרה וכן פירט אודות התכנית. כאמור, כחצי שנה לאחר מכן, בדצמבר 2018, הוחלט לבטל את אישור הותמ"ל ומשכך הרי שהיא לא יכולה לצאת לפועל כרגע ובהכרח מתעכבת. אם כך, מדוע נקבע טקס הנחת אבן הפינה דווקא עכשיו?

ההתנגדות לתכנית שהוגשה על ידי חברת נמלי ישראל

חברת נמלי ישראל, שהיא החברה הממשלתית שמפתחת את נמלי ישראל ומנהלת את נכסי המקרקעין שלהם טענתה בעתירתה, כי מחצית מהשטח, כ־300 דונם, הוא קרקע שהוחכרה לה בהסכם חכירה לדורות רק לפני שלוש שנים. בין היתר התכוונה החברה לשווק קרקע זו ליזמי נדל"ן לצורך פיתוח מתחמים לוגיסטיים, פעילות שתניב לה על פי ההערכות מאות מיליוני שקלים.

ההתנגדות מפרטת את הליכי המו"מ בין הצדדים שהחלו כבר ביולי 2016, בישיבה השתתפו שר התחבורה ישראל כץ, ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, ראש העיר אשדוד יחיאל לסרי, מנכ"ל רמ"י עדיאל שמרון ומנכ"ל חנ"י שלמה ברימן. בסיכום הישיבה הנחה שר התחבורה, כי תכנית הבנייה תקודם רק לאחר שהמדינה תספק לחנ"י שטחים חלופיים, דבר שלטענת חנ"י עדיין לא קרה. בדצמבר 2016 רמ"י עדכנה את הוותמ"ל כי ההסכם קרוב לחתימה, על כך אומרת חנ"י כי "התמונה שהוצגה בפני ותמ"ל היתה כנראה שאיפת לב, עד עתה לא נחתם הסכם המסדיר חילופי שטחים". ביוני 2017 החליטה הוותמ"ל על הפקדת התוכנית אף שטרם הושגו הסכמות. עוד טוענת חנ"י כי הבדיקות הסביבתיות שערכה רמ"י לא מספקות, ו"מבוססות על שיטות עבודה הסותרות את הנחיות המשרד להגנת הסביבה". דבר שצפוי לגרום סבל לאוכלוסייה העתידית.

בשנתיים האחרונות ניהלו חנ"י ורמ"י משא ומתן למציאת עתודת קרקע חלופית לצורכי הנמל, אך על אף שלא התגבשו הסכמות, החלה רמ"י לקדם את תוכנית הבנייה במקום. גם התאחדות התעשיינים ונמל אשדוד מתנגדים לתוכנית הבנייה בטענה המשותפת, כי הקמת רובע מגורים כה גדול בסמיכות לנמל תעשייתי צפויה להביא בעקבותיו למאבקים נגד פעילות הנמל, בשל מטרדי הרעש והזיהום שמהם יסבלו התושבים העתידים לגור במקום.

את התוכנית להקמת פארק לכיש מקדמת רמ"י מ־2016. השכונה ממוקמת מדרום־מזרח לנחל לכיש. בספטמבר 2016 המתחם הוכרז על ידי קבינט הדיור כמועדף, ובעקבות זאת הליך אישור התוכנית עבר למסלול המואץ של הוותמ"ל. בדצמבר 2017 הושלמו הליכי התכנון והשבוע צפוי חוקר שמינתה הוותמ"ל להתחיל לדון בהתנגדויות לקראת גיבוש המלצות.

בהתנגדות שהגישה חנ"י באמצעות משרד עורכי הדין שרגא בירן ושות', היא מבקשת לבטל את התוכנית בטענה כי יש לה זכויות חכירה לדורות על כמחצית מהשטח. עוד טוענת החברה, כי על פי תנאי החוזה, החלטה על החזרת השטח לרמ"י יכולה להתקבל רק לאחר אישור שר האוצר ושר התחבורה. כן נטען כי גם על פי חוק "רשות הספנות והנמלים", לחנ"י יש מעמד מיוחד ופרוצדורה ייחודית להוצאת מקרקעין מידיה.

על פי החוק הוצאת מקרקעין מידיה של חנ"י תתאפשר רק באישור של בית המשפט. עוד היא טוענת חנ"י, כי נטילת השטח מידיה תיצור לה נזקים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, כאמור בעקבות אובדן הכנסות מפיתוחן ושיווקן, ותבלום את צמיחת הנמל. גם בהתאחדות התעשיינים הביעו חשש, כי השכונה תפגע בפעילות הנמל ועשויה לגרום להעתקתו.

תגובות לכתבה:

מעיריית אשדוד ומהיועץ המשפטי של העירייה טרם נמסרה תגובה. ככל שתועבר, הרי שתוכנס במלואה.

ממפלגת 'כולנו' קיבלו את הדברים, בחנו אותם ובחרו שלא להגיב, לעת עתה.

פניה בנושא הועברה לוועדת הבחירות.

אולי תתעניין ב...

אימה ברובע ו׳: לקח נערה בת 14 לביתו ואנס אותה

זוועה ברובע ו׳: בן 40 חשוד שלקח נערה בת 14 ואנס אותה בביתו ברובע ו׳ …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.