הלן גלבר
יו״ר הסתדרות לאומית - יואב שמחי ויו״ר ארגון הנמלים ומחוז דרום - אלון חסן מברכים את עובדי הנמל ומשפחותיהם, תושבי אשדוד והסביבה, בשנה טובה ומבורכת. שנת הצלחה ונתינה.
דף הבית > פניות לראש העיר > אשדוד – ציון אפס בתיירות

אשדוד – ציון אפס בתיירות

שמעון כצנלסון
שנה טובה לעיר אשדוד

הודעה אשר הגיעה למערכת "אשדוד היום", לפיה אתמול (ראשון), נערך "כנס תיירנים" בעיר ואנחנו? לא ידענו אם לצחוק או לבכות…

ידוע לכל, כי פרויקטים גדולים דורשים בעיקר זמן וכסף. כפי שכולנו יודעים, לא חסר כסף בעיריית אשדוד וגם יכולות לא חסרות. לראייה, כאשר רוצים להריץ פרויקט כלשהו, נניח "רי-ווי", יודעים היטב גם לבצע. בקשר לנחיצות הפרויקט יש עדיין חילוקי דעות אבל על הובלת הביצוע אין עוררין. הפרויקט יצא לדרך. רוצים – היא מילת המפתח כאן.

האם מישהו בהנהגת העיר באמת רוצה קידום של תיירות בעיר? האם קברניטי העיר רואים, שהעיר זקוקה למשב רוח רענן בדמות אוטובוסים של תיירים, שיסתובבו בעיר וירכשו בחנויות בה, יישבו במסעדות ובבתי הקפה ויפיחו חיים בקניונים הריקים מאדם?

מדי שבוע, עוגנות ספינות עם אלפי תיירים בנמל אשדוד. ממש כאן מתחת לאף של כולנו, הם עולים ישירות לאוטובוסים, שמוציאים אותם הכי רחוק שאפשר מעיר הנמל. מדוע לא להתחיל את העשייה התיירותית בעידוד אותם התיירים להגיע לאשדוד? לא מדובר בפרויקט גדול שחייבים להוציא לו "היתר בניה" וגם לא צריכים את הצבעת חברי המועצה. הנה לכם פרויקט קל, פשוט, נגיש במרחק נגיעה מכל אחד מאיתנו. מדוע הכפפה לא מורמת? לא נבין, לא נדע.

וכי איך יגיעו התיירים אלינו אם אין מי שמעודד אותם לבוא? וכי איך יגיעו התיירים אלינו אם לא קיימת ולו אטרקציה תיירותית ממשית בעיר מבחינת מתחם ספא גדול כדוגמת "קאנטרי קלאב"? מתחם בתי קולנוע?

מילא תיירים שלא מגיעים לעיר (וגם בכך אסור לזלזל) אבל מה עם תושבי העיר הקיימים? רבע מיליון תושבים אשר בחודשי הקיץ הלוהטים נאלצים לאתר קשרי חברות עם בעלי בריכות פרטיות או פשוט לצאת מחוץ לעיר…

עד לפני מספר שנים, התרפקו אנשי השלטון על העובדה, ש"לא ניתן לבצע בן רגע מה שלא בוצע במשך שנים". אמרו וצדקו. מה יגידו כעת אותם האנשים המעטים אף יותר מפעם, שעוד תומכים בשלטון הנוכחי? קרוב ל-10 שנים שהנהגת העיר לא השתנתה ועדיין העיר נמצאת "במקום דרוך!" במבחינה תיירותית. האם זה מחדל שפשוט "קרה" או שמישהו שם לא רצה לקדם את התיירות, ביודעין?

בפברואר 2016, יצאה תכנית עבודה סדורה, יפה ומאוד מתוקשרת לעיתונות. הכותרות הבטיחו "צמיחה משמעותית" ו"אטרקציות תיירותיות". בפועל, קיבלנו הרבה פחות.

התכנית אשר פורסמה בפברואר 16 דיברה על כמות אדירה של פרויקטים גרנדיוזיים. בפועל, למעט סקייט-פארק וכמה פסטיבלים שאירחו בעיקר תושבי חוץ – התושב האשדודי המקומי לא קיבל הרבה מעבר.

הפרויקטים שתוכננו בעיר ותוקצבו בפברואר 16 – רובם המכריע לא בוצע כלל-

תכנון טיילת חוף – 500 אלף ש"ח. עלות כל פרויקט התיכנון כ-2.9 מיליון.

השעון בחוף לידו, הפיכת המגדל לאטרקציה תיירותית אקסטרימית ייחודית שכוללת שלושה קירות טיפוס – 1.5 מיליון ש"ח. סה"כ עלות הפרויקט כ-1.7 מיליון ש"ח.

הקמת סקייט פארק – 800 אלף ש"ח. סה"כ עלות הקמת הסקייט פארק כ-10 מיליון ש"ח.

העתקת שוק ים לאזור האמפיחוף בקשתות – 6 מיליון ש"ח. מדובר בתיכנון מפורט של ההעתקה, סה"כ עלות כוללת של העתקת השוק כ-40 מיליון ש"ח.

טיילת חוף מקטע הבא – 10 מיליון ש"ח. עלות כוללת של הקמת טיילת החוף כ- 37 מיליון ש"ח.

תכנון תב"ע חדשה לרצועת החוף – 300 אלף ש"ח. עלות כוללת של הפרויקט כ-2 מיליון ש"ח.

אטרקצית מים בנלאומית – 700 אלף ש"ח. סה"כ עלות הפרויקט כ-2.35 מיליון ש"ח.

קידום פרויקטים שונים (ללא פירוט) – 600 אלף ש"ח.

קידום תיירות נכנסת (אוניות נוסעים) – 200 אלף ש"ח.

טיילת חוף מקטע לידו מי עמי (תכנון מפורט) – 500 אלף ש"ח. סה"כ עלות הפרויקט כ-2.1 מיליון ש"ח.

טיילת חוף לידו הקשתות (תכנון מפורט) – 400 אלף ש"ח. סה"כ עלות הפרויקט כ-4 מיליון ש"ח.

שוברי גלים (תכנון) – 500 אלף ש"ח. סה"כ עלות פרויקט התכנון כ-1.5 מיליון ש"ח.חניון קרוואנים (פרוגרמה עבור נתונים כלכליים) – 200 אלף ש"ח.

חידוש פארק אתגרים – 3 מיליון ש"ח.

תכנון אסטרטגי לפארק לכיש (הקמת פארק אקסטרים, קירות טיפוס, קארטינג ופיינטבול) – 300 אלף ש"ח. סה"כ עלות הפרויקט כ-1.65 מיליון ש"ח.

מצודת אשדוד ים (תכנון מפורט) – 200 אלף ש"ח. סה"כ עלות הפרויקט כ-2 מיליון ש"ח (בעבר כבר בוצע תכנון למקום, לא ברור מה עלה בגורל אותו התכנון).

ירידים תיירותים בנלאומיים (חמישה ירידים שיאושרו על ידי משרד התיירות) – 350 אלף ש"ח.

החברה העירונית "תיירות אשדוד"יזמה את קיומו של  כנס תיירנים ובעלי עסקים 2017 אטרקציות תיירות חדשות, פיתוח תשתיות, וגם –  הגברת שתוף הפעולה והשקעה בקידום עסקים, הנגשת המידע והאתרים ופיתוח התוכן התיירותי למבקרים בעיר – תיירות אשדוד במפגש ראשון מסוגו עם בעלי העסקים ונותני שירות בתחום התיירות בעיר ליצירת שתוף פעולה צופה פני עתיד!.

אנחנו שואלים – על איזו תיירות אתם מדברים?, איזה אטרקציות תיירותיות הצגתם שם?

"כנס תיירנים" ראשון מסוגו נערך אתמול בבוקר (ראשון) ע"י החברה לתיירות אשדוד בבית האמנים ע"ש אריה קלנג, במטרה להציג בפני בעלי העסקים בתחום התיירות את תכניות החברה לשנים הבאות, וכן במטרה ליצור מנגנון של שתוף פעולה בין כל העוסקים בתחום, על מנם לקדם את האינטרסים המשותפים לעידוד התיירות המבקרת בעיר.

אנחנו מבינים, כי המסורת להציג בפני אנשי התיירות את "התכניות לעתיד" ממשיכה. תכל'ס בשטח – קורה הרבה פחות. 

אל הכנס הגיע מגוון גדול של בעלי עסקים בעיר – מתחום המלונאות, האוכל, השייט ותחום הפנאי, אשר זכו לשמוע הרצאות מפי גורמי מקצוע שונים: סמנכ"לית משרד התיירות, הגב' מינה גנם, אשר סיפרה על תכניות המשרד לפיתוח תחום המלונאות, מחבר ספרי התיירות מר מיכאל שיחור – על הפוטנציאל התיירותי הקיים בעיר, מר שי חיון הרצה על "שפת המיתוג" החדשה במסגרת מהפיכת התיירות העתידית בעיר, הגב' תמר קוכנר על היבטים שונים בפיתוחה של תכנית האב לתיירות באשדוד, וכן קיבלו כלים מקצועיים שימושיים מאת הגב' אורנה בן חיים בעלת משרד ליחסי ציבור ומהגב' ליאת כהן, מומחית לקידום עסקים ברשתות החברתיות.

בהודעה שנמסרה לעיתון "אשדוד היום" נכתב, כי מנכ"ל תיירות אשדוד, עופר דרי, סקר בפני הנוכחים את מהפיכת התיירות אותה מוביל בשנים האחרונות הממונה על התיירות חבר מועצת העיר משה דנינו, ומנה את שורת הפרויקטים והאטרקציות התיירותיות העתידות להפוך את אשדוד לעיר תיירותית, תוך ניצול יתרונותיה כעיר נמל על חוף הים במרכז הארץ, התהוותה כמעצמה קולינארית אזורית וארצית, כאשר הרכב האוכלוסייה המגוון תורם את נכסיו התרבותיים ועוד. הציבור באשדוד יודע ומכיר את היטב את הנעשה ואת מה שלא נעשה בשטח. לדבר על אשדוד כעיר שיש בה "מהפיכת תיירות" זו בדיחה גרועה, במקרה הטוב; במקרה הפחות טוב – אג'נדה של מי מהגורמים דווקא לא לקדם את התיירות בעיר אולי כדי שלא יוקמו אטרקציות שיהיו פתוחות בשבתות. אבל זו רק השערה בלבד. 

עופר דרי: " לצד פיתוח מיזמי תיירות, בכוונת החברה לשים דגש על עידודם והדרכתם של בעלי עסקים מקומיים נותני שירותים בענף התיירות ויזמים בתחום המלונאות, תוך יצירת "מסלול ירוק" בהתנהלותם אל מול הרשויות השונות, שכלול מערך השיווק והנגשת המידע התיירותי למבקרים השוהים בעיר (בשלל שפות), ועוד השקעות רבות בתחום התוכן."

בחלקו השני של הכנס, התקיים "שולחן עגול" במהלכו בעלי העסקים הציגו עצמם ואת השירותים אותם הם נותנים, וכן העלו נקודות שונות לשיפור שתוף הפעולה ביניהם לבין הרשות המקומית.

כהמשך לכנס שנערך, יוקמו בשלב הבא פורומים של בעלי העסקים השונים, על מנת ליצור מנגנון אשר ישתף מידע ופעולה באופן רציף בין הרשות המקומית לבעלי העסקים, לטובת שיפור השירות וחוויית הביקור של האדם המבקר בעיר.

עם כל הביקורת הנוקבת הציבורית הכתובה כאן, נציין, כי בשנתיים האחרונות בוצעו שינויים מרחיקי לכת בחברת התיירות בעיר. בעלי תפקיד קיימים הוחלפו והוזרם "דם חדש" לחברה העירונית, שיכולה בקלות להפוך לחברה משמעותית בעלת עשייה רחבה בעיר. פסטיבלים חדשים יצרו תרבות חדשה בעיר וניכר, כי קיים רצון לקדם ולשפר את פני העיר. הביקורת הכתובה כאן מופנית בעיקר לגורמים מקבלי ההחלטות בעיר והרבה פחות לאנשי הביצוע שהם, על פי רוב, טובים ומוכשרים. לאותם מנהיגים קיימים שבמשך קרוב ל-10 שנים הוכיחו, כי התיירות היא לא בראש מעייניהם, בלשון המעטה, הגיע הזמן לרדת מהקומה החמישית ולהקשיב לרחשי לב העם. ערי הבירה הגדולות בעולם עשו מהפיכת תיירות משמעותית וקידמו בכך את כל האוכלוסייה המתגוררת בעירם. עסקים שגשגו, הנדל"ן פרח, החינוך התקדם ועוד. הסוד הגלוי הוא פשוט לבצע! ללכת ללמוד מעיר כמו ברצלונה זה מעולה אך האם נלמדה היסטוריית התיירות של העיר? ברצלונה התקדמה תוך שנים מעטות מעיר עם אחוז פשיעה גבוה לעיר התיירות מספר 1 בעולם. ברצלונה עקפה אפילו את רומא, שהייתה במקום הראשון זמן רב.הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולעבוד!  אם הם יכולים – גם אנחנו! 

צילום: חן בוקר

בדוק גם...

פצועה פונתה בניידת טיפול נמרץ בזירת תאונה בסמוך לכניסה לעיר

דוברות איחוד הצלה – מחוז דרום מסרו ל׳אשדוד היום׳ על פצועה בינוני ושני נפגעים באורח …

שינוי גודל גופנים